Een unicum in Nederland. En waarschijnlijk in heel Europa. Het UMC Utrecht heeft als eerste ziekenhuis het EPD volledig opengesteld voor alle patiënten boven de 16 jaar. Uitslagen, medicatie, diagnoses en allergieën, opnames, OK-verslagen, consultverslagen en correspondentie; de gegevens zijn voor iedere patiënt beschikbaar. Zonder enige vertraging. Bovendien hebben patiënten de mogelijkheid om eConsults te voeren met een arts.


Alle patiëntgroepen van het UMC Utrecht hebben de keuze via een beveiligde internetverbinding het eigen EPD in te zien en contact te onderhouden met behandelaars. Nog nooit zette een (academisch)  ziekenhuis eHealth op zo’n grote schaal in. Hieraan is een uitgebreid implementatietraject vooraf gegaan, waarbij zowel patiënten als zorgverleners betrokken zijn geweest om de zorgvuldigheid van het gebruik te waarborgen.


Talrijke zelfmanagementtools

Met de vernieuwde eHealth-oplossing Mijn UMC Utrecht van ChipSoft beschikken de patiënten over talrijke zelfservice- en zelfmanagementtools. Zo kunnen zij zelf onder meer dagboeken bijhouden, thuismetingen doorgeven, uitslagen inzien en herhaalrecepten aanvragen. Daarnaast hebben zij via eConsults direct contact met hun behandelaar en kunnen zij alle uitslagen en registraties zonder enige vertraging inzien. Hiermee tilt het UMC Utrecht haar informatievoorziening naar een nieuwe dimensie.


“Wat wil je nog meer?!”

Tony Monkel is patiënt in het UMC Utrecht en razend enthousiast als het gaat om de eHealth-mogelijkheden. “Herhaalrecepten aanvragen, laboratoriumuitslagen inzien, inspraak hebben in mijn eigen behandeling: ik ben er ontzettend blij mee en raad het iedere patiënt aan. Aan de hand van labwaarden en eerdere registraties kan ik mijn klachten heel goed in perspectief plaatsen en via eConsults kan ik vragen stellen aan mijn eigen consulent, die mij door en door kent. Vaak krijg ik dezelfde dag nog antwoord. Wat wil je als patiënt nog meer?!”


Sneller to the point door eConsult

Ook onder de zorgverleners zijn de reacties op het openstellen van het EPD positief. Janneke Tekstra, reumatologe: “De openheid is fantastisch; ik vind dat het UMC Utrecht hiermee écht ballen toont. De kwaliteit van zorg gaat hierdoor absoluut omhoog. Doordat patiënten via het portaal aangeven welke zaken zij met mij willen bespreken, komen wij tijdens hun bezoek direct to the point. Het kwartier dat ik per patiënt heb, benut ik daardoor veel efficiënter.”


Klaar voor de toekomst

ChipSoft levert de meest innovatieve toepassingen op het gebied van eHealth. Hiermee is het UMC Utrecht helemaal klaar voor de toekomst. Patiënten hoeven hiervoor niet meer per se naar de zorginstelling toe om adequate zorg te ontvangen. Zij voeren registraties uit wanneer het hen uitkomt en hebben via eConsults contact met hun behandelaar.


Veilig en innovatief

Het UMC Utrecht is het eerste ziekenhuis dat het volledige EPD zonder vertraging aan alle patiëntgroepen openstelt. Hiermee geeft het ziekenhuis een duidelijk signaal dat innovatie en service uitstekend te combineren zijn met elementaire waarden als patiënt- en informatieveiligheid. Met deze volledige openstelling van het EPD toont het UMC Utrecht zich een echte voorloper op het gebied van zorg-ICT. Minister Schippers noemde de openstelling eerder al een geweldig initiatief.