Het HagaZiekenhuis is succesvol overgestapt op HiX, het elektronisch patiëntendossier (EPD) van ChipSoft. Na maanden van voorbereiding door honderden medewerkers en de opleiding van bijna 4000 medewerkers werkt het HagaZiekenhuis nu met een ‘state of the art’ EPD. Alle stappen in het zorgprocessen zijn hierin samengebracht.


Volgens directievoorzitter Marjolein Tasche zet het HagaZiekenhuis met dit nieuwe EPD de deur open naar de toekomst: "Voor onze patiënten is het soms letterlijk van levensbelang dat elke behandelaar op elk moment over de juiste en actuele patiëntgegevens beschikt. Veel van die patiëntinformatie is de afgelopen jaren gedigitaliseerd. In HiX brengen we vrijwel alle stappen in het zorgproces onder in één systeem. Die uniformiteit zorgt voor minder onderhoud, meer efficiëntie, betere samenwerking en nog veiliger zorg. Met HiX leggen we dus de basis voor verdere innovatie van onze zorg." Volgens Tasche biedt het nieuwe systeem ook een belangrijke vernieuwing voor patiënten. "We kunnen onze patiënten straks toegang geven tot hun eigen gegevens en afspraken. Zo kunnen ze meer vanuit huis regelen."


Megaklus

Manager Informatisering & Automatisering Jan van Rijn is trots dat de overgang goed is verlopen." Bijna elke medewerker werkt met patiëntinformatie. Voor veilige en efficiënte zorg moeten alle onderdelen van het EPD naadloos op elkaar aansluiten en feilloos werken. Van diagnostiek, tot medicatie, van afspraken tot facturering. De overgang naar een nieuw EPD was een megaklus. Honderden collega's werkten maanden aan de inrichting van HiX. En bijna 4000 medewerkers zijn opgeleid om ermee te werken. Om veilige zorg tijdens de overgang naar HiX te garanderen, hebben we uit voorzorg twee dagen een zondagsdienst gedraaid. Ook de komende twee  weken draaien we nog niet op volle kracht, zodat we de laatste onvolkomenheden kunnen opvangen. Al mijn collega's in het HagaZiekenhuis hebben bergen verzet."


Verder innoveren

Algemeen directeur Hans Mulder van ChipSoft: "Het HagaZiekenhuis zoekt continu naar verbetering. Het is een topklinisch opleidingsziekenhuis dat voorop wil lopen in het leveren van hoogwaardige zorg. HiX is volledig ingericht om dit digitaal op de beste manier te ondersteunen."