Iedereen die een afspraak heeft in het Antonius Ziekenhuis (Sneek) of Ziekenhuis Tjongerschans (Heerenveen) kan zich sinds deze maand met zijn legitimatiebewijs aanmelden bij een van de Zelfservicekiosken. Patiënten en polikliniekmedewerkers reageren positief. De poli’s worden minder belast en de patiënt voelt zich meer betrokken bij zijn behandeling.


Ziekenhuis Tjongerschans nam de Zelfservicekiosken 1 februari in gebruik, 13 februari volgde het Antonius Ziekenhuis. Op deze twee dagen maakten direct meer dan duizend patiënten gebruik van de veelzijdige zorgkiosken. Zodra een patiënt zich aanmeldt met zijn legitimatiebewijs, ziet hij zijn persoonsgegevens op het beeldscherm. Na het controleren – en eventueel wijzigen of aanvullen – van deze gegevens,  verschijnt de route naar de afspraak en het tijdstip waarop hij wordt verwacht. Dit kan direct worden uitgedraaid op een ticket. De patiënt kan ook zijn huisarts- en apotheekgegevens invoeren en de MRSA-vragenlijst invullen.


Thuis op de bank

De zorgkiosken in beide Friese ziekenhuizen zijn geïntegreerd in HiX (het ZIS/EPD) en het online patiëntenportaal (MijnAntonius en MijnTjongerschans). Hierdoor kunnen patiënten ook thuis op de bank hun bezoek aan het ziekenhuis al voorbereiden door gegevens in te zien, te wijzigen en eventuele vragenlijsten in te vullen. Patiënten kunnen dan nóg sneller langs de kiosken in de centrale hal.


Reacties uit de ziekenhuizen

“Wij willen met dit nieuwe systeem de patiëntenzorg nog verder verbeteren,” zegt Joost Wijnbergen, manager zorg bij het Antonius Ziekenhuis. “Door de mensen meer regie te geven en zich thuis te laten voelen in ons ziekenhuis, komen we tegemoet aan wensen van de patiënt.” Grietje van Buiten, sectormanager beschouwende vakken in Tjongerschans vult aan:  “Onze polimedewerkers houden een belangrijke rol bij de begeleiding van patiënten. Mensen kunnen zich soms verloren voelen in een ziekenhuis. Dat willen wij niet. Gastvrijheid is erg belangrijk.’’