• 29 oktober 2017 -

    ​Karin Zwager is kinderarts en Chief Medical Information Officer (CMIO) bij de Saxenburgh Groep. Na jaren met CS-EZIS.Net, werkt zij sinds een klein jaar met HiX. Op de nieuwe, vrolijk ingerichte locatie van de kinderpoli in Hardenberg, vertelt Karin wat werken met HiX voor haar inhoudt.


    “Als fulltime kinderarts bij Saxenburgh Groep zie je ongeveer tien patiënten per dagdeel. Daarnaast voer je nog een stuk of vijf telefoongesprekken. Dat is best druk, dus wil je het liefst zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan je administratie. Daarom is HiX zo prettig; je kunt met weinig handelingen heel snel van alles registreren.”


    Sneller registreren

    “Tijdens een consult werk ik met snelcodes. Je moet er wel even wat energie in steken om die snelcodes in te stellen, maar dan levert het je uiteindelijk erg veel tijd op. Ik tik nu drie letters in om mijn hele verslag in te voeren. Zo heb ik onder meer de meest voorkomende diagnoses als snelcode ingesteld. Dat werkt als een trein. De brieven zijn al klaar op het moment dat de patiënt de deurknop aanraakt. Ook de ‘favorieten’, die je zelf kunt aanmaken, helpen je sneller registreren en zoeken. Zo heb ik de laboratoriumuitslagen, röntgenfoto’s, medicatie en het laatste polibezoek altijd in één klik op mijn scherm."


    Fatsoenlijk aan de slag

    “Van collega’s hoor ik ook veel positieve verhalen. Dokters die met andere systemen hebben gewerkt, vinden het heel fijn dat ze vanuit één scherm kunnen werken. Niemand wil ’s ochtends beginnen met het openen van vijftien applicaties of schermen voordat ze een beetje fatsoenlijk aan de slag kunnen.”


    Overal beschikbaar

    “HiX is overzichtelijk, oogt rustig en is overal te benaderen. Ook thuis. Als ik spoeddienst heb en thuis een huisarts aan de lijn krijg, kan ik direct het dossier van de patiënt opvragen. Het is prettig dat ik dan direct de voorgeschiedenis, medicatie en allergieën in beeld heb. Aan de hand daarvan kan ik meteen een order versturen naar een verpleegkundige en bijvoorbeeld alvast een röntgenfoto aanvragen.”


    Orderen is ideaal

    “Het ordersysteem binnen HiX is ideaal. Door labonderzoeken, röntgenfoto’s of andere dingen te orderen bij collega’s en secretaresses, stoor je hen niet tijdens hun werkproces. De orders komen automatisch op hun werklijst te staan, waarna zij zelf het beste moment kunnen kiezen om die order op te pakken. Ook andersom: als ik nog een extra brief moet maken of nog klusjes moet regelen voor een patiënt, kunnen ze mij een order sturen en zie ik dat op mijn werklijst voorbij komen. Patiënten kunnen ook op, bijvoorbeeld, een MDO-lijst gezet worden van waaruit gewerkt wordt.”


    Volledig op de hoogte

    “Doordat alle specialismen samenwerken in een geïntegreerd dossier, kan ik patiënten die ik doorverwijs naar andere specialisten goed in de gaten blijven houden. Ik kan alles zien wat zij met mijn patiënt doen en ben volledig op de hoogte op het moment dat de patiënt weer bij mij terugkomt. Dat is ontzettend prettig werken.”


    Aanrader

    “Mensen die zichzelf heel onhandig voelen en digibeet noemen, zeggen dat HiX heel intuïtief is. Sommige dingen kunnen nog beter en dan kijken we samen met ChipSoft hoe we dat kunnen aanpassen. Al met al kan ik HiX aanraden aan iedere kinderarts. Je leert er snel mee werken, het herinnert je aan acties en zorgt dat je je registraties snel op orde hebt. Het is écht ondersteunend op vele vlakken.”

     

    Meer nieuws lezen

Kan ik u helpen?

. . .
De chat is beëindigd