https://www.chipsoft.nl/nieuws/332/Blog-HiX-app-is-aanrader-voor-iedere-specialistBlog: “HiX-app is aanrader voor iedere specialist”

 

 

Blog: “HiX-app is aanrader voor iedere specialist”

Op onze smartphones hebben we tegenwoordig snel toegang tot een schat aan informatie over allerlei onderwerpen. Als transplantatiechirurg binnen het LUMC wil ik dus óók graag relevante informatie over mijn patiënten op m’n smartphone kunnen inzien. Tegenwoordig is dat mogelijk, met de HiX-app voor specialisten. Een aanrader voor iedere arts!

Er bestaan al langer manieren om het EPD in te zien op een smartphone, bijvoorbeeld via een serververbinding. Nadeel daarvan is dat het omslachtig is: je moet inloggen, krijgt een sms-code toegestuurd die je moet intypen, dan duurt het even voordat je verbinding hebt, moet je vervolgens het scherm uitvergroten om een icoon aan te tikken, daarna weer een wachtwoord invoeren, waarna ik in het dossier op zoek moet naar de gewenste informatie… In die tijd kan ik net zo goed naar een computer lopen. Wat ik wil, is gerichte informatie die snel op pocketformaat beschikbaar is. HiX Mobile Specialisten voorziet in die behoefte.

Als transplantatiechirurg word ik regelmatig gebeld met vragen over patiënten. Tijdens een wandeling door de gang van het ziekenhuis, tijdens de lunch, op vakantie… Onlangs stond ik te coachen op een voetbalwedstrijd, toen ik een telefoontje kreeg dat er een orgaan beschikbaar was, met de vraag of dat orgaan wellicht matcht met een bepaalde patiënt. Op de HiX-app kon ik tijdens het telefoongesprek al de relevante gegevens van de patiënt inzien, waardoor ik meteen een juist antwoord kon geven.

 

“Ik zie in no-time

de statussen

van de verpleging”

 

Ook krijg ik vaak telefoontjes over patiënten die net zijn opgenomen. Assistenten hebben dan de eerste beoordeling gedaan en bellen vervolgens voor advies. Dat kan ik echter pas geven als ik alle informatie heb. Het kost mij meer tijd om die informatie telefonisch uit te vragen, dan dat ik die zelf opzoek via de app. Hetzelfde geldt voor vragen als ik op reis ben; via de app zie ik in no-time de statussen van de verpleging en krijg ik heel snel de meest relevante informatie te zien.

De app is erg gebruiksvriendelijk, want hij is snel en overzichtelijk. Voor ik aan mijn dienst begin, heb ik ‘m al zeker één keer opgestart. HiX Mobile Specialisten helpt me namelijk bij mijn prioritering. Ik zie bijvoorbeeld hoe een patiënt die ik een dag eerder heb geopereerd de nacht is doorgekomen. Dan weet ik dat al voor ik in het ziekenhuis ben en kan ik bijvoorbeeld meteen even langslopen, want ik kan op de app namelijk ook meteen zien waar hij of zij ligt. 

Onlangs merkte ik tijdens een visiteronde dat het niet goed ging met een patiënt, dus ik liet bloed prikken. Dan kan ik blijven wachten tot het resultaat bekend is of tegen de assistent zeggen ‘bel me als de uitslag bekend is’, maar ik vind het prettiger om door te gaan met mijn werk en tussendoor op de app te kijken of de uitslag binnen is.

De app is ideaal voor inzage. Het zal nooit de desktop of de COW vervangen, omdat die handiger zijn voor het typen van verslagen, maar het is een prettige aanvulling die ik iedere specialist aanraad. Het is een snelle en betrouwbare informatiebron en wat mij betreft onderdeel van de zorg van de toekomst.


H.D. (David) Lam,

Transplantatiechirurg in het Leids Universitair Medisch Centrum

 

 

2019-05-13T22:00:00Z
GP0|#f8a1be14-14c7-4487-b526-dbbb7564ab9a;L0|#0f8a1be14-14c7-4487-b526-dbbb7564ab9a|Mobile;GTSet|#22330115-d00b-41a5-a8fa-382778f5d637;GP0|#1abb78ef-9f22-4dd5-998e-cf4fe1a29304;L0|#01abb78ef-9f22-4dd5-998e-cf4fe1a29304|Apps;GP0|#27e99644-bc9e-4780-90b5-0ea66747cb85;L0|#027e99644-bc9e-4780-90b5-0ea66747cb85|Technologische innovatie
Blog

 Gerelatieerd Nieuws

Kan ik u helpen?

. . .
De chat is beëindigd