9 oktober 2014 -
Het UMC Utrecht rolt het succesvolle patiëntenportaal
MijnUMCU in 2015 ziekenhuisbreed uit. Het wordt hiermee een van de eerste
ziekenhuizen waar alle patiënten toegang hebben tot een online portaal,
inclusief inzage in hun medische gegevens.
Het UMCU loopt al jaren voorop met eHealth. Via het patiëntenportaal van
ChipSoft betrekt het academische ziekenhuis momenteel ruim 30.000 patiënten bij
hun zorgtraject. Onder meer op de afdelingen dermatologie, cardiologie,
gynaecologie en interne geneeskunde maken patiënten gebruik van uiteenlopende
eHealth-functionaliteiten, zoals het maken van afspraken, bijhouden van
dagboeken en lezen van behandelspecifieke informatie. De inzet van het
patiëntenportaal heeft volgens het UMCU geleid tot betere zorgverlening én
tevreden patiënten. Daarom wordt MijnUMCU volgend jaar ziekenhuisbreed uitgerold
en beschikbaar gesteld aan alle patiënten.
Behoefte aan eHealth
“Veel patiënten hebben behoefte aan online inzage in hun medische
gegevens, inclusief informatie over hun behandeling, laboratoriumuitslagen en
afspraken”, vertelt lid van de raad van bestuur Mirjam van Velthuizen van
het UMCU. “Niet alleen chronische patiënten, maar ook patiënten die hier
eenmalig voor een behandeling komen. Zij kunnen straks bijvoorbeeld waardevolle
informatie lezen over hun behandeling, afgestemd op hun specifieke situatie. We
willen in eerste instantie voor alle patiënten enkele basistoepassingen
openstellen. Vervolgens blijven we het patiëntenportaal doorontwikkelen. Als we
het straks in gebruik hebben, ontdekken we ongetwijfeld functionaliteiten die
handig zijn om toe te voegen.”
Jong en oud
De basistoepassingen waarover alle UMCU-patiënten gaan beschikken, betreffen
'dossierinzage', 'eConsults' en 'herhaalrecepten aanvragen'. Afhankelijk van hun
behandeling worden daar specifieke functionaliteiten aan toegevoegd, zoals het
bijhouden van een dagboek. Mirjam van Velthuizen denkt dat MijnUMCU hiermee voor
iedereen van toegevoegde waar kan zijn, ook voor ouderen en kinderen. “Het is
daarbij van belang dat we de medische informatie begrijpelijk aanbieden. Ouders
kunnen hun kinderen hierbij helpen en ouderen die moeite hebben met computers,
kunnen gebruikmaken van hun sociale netwerk. Patiënten die geen behoefte hebben
aan het online patiëntenportaal, hoeven er natuurlijk geen gebruik van te maken.
Maar we willen ze die mogelijkheid wél bieden.”
Efficiëntere zorg
Omdat het aantal MijnUMCU-gebruikers mogelijk vertienvoudigt, wordt de
komende maanden hard gewerkt om de ziekenhuisbrede uitrol goed te laten
verlopen. Mirjam van Velthuizen liet eerder ook aan Zorgvisie weten dit als een
perfect moment te zien om de processen op verschillende afdelingen nóg beter op
elkaar af te stemmen. “Wij moeten zorgen dat wanneer patiënten naar het
ziekenhuis gaan, ze bijvoorbeeld meer behandelaars op één dag kunnen bezoeken.
Dat is prettig voor de patiënt, maar betekent ook dat wij efficiënter zorg
verlenen. Zowel de patiënt als het ziekenhuis profiteert straks volop van het
nieuwe patiëntenportaal.”
Meer nieuws lezen