• 7 oktober 2020 -

    Mijn eerste maand bij ChipSoft

     

    Heel wat 'Chippies' gingen voor het eerst aan het werk tijdens de coronamaanden. Dat moest meestal van thuis uit, maar we doen er alles aan om de ervaring toch zo positief en persoonlijk mogelijk te maken. Elke nieuwkomer wordt begeleid door een buddy. We organiseren infosessies en informele remote ontmoetingen en het team houdt zo veel mogelijk contact zodat niemand met vragen blijft zitten.

    Joy is een van die nieuwe Chippies. Zij startte in september in het team Implementatie & Support en vertelt hoe haar eerste maand bij ChipSoft verlopen is.

    Ik ben 23 en net afgestudeerd na een opleiding in de farmaceutische en biomedische laboratoriumtechnologie, gevolgd door industrieel ingenieur biochemie. Helemaal klaar voor de arbeidsmarkt. Het voelt wel best vreemd om voor het eerst aan het werk te gaan tijdens coronatijd. Alles is digitaal. Zelfs het sollicitatieproces verloopt volledig via Skype, maar ondanks die afstand is de sfeer aangenaam. De dag na het gesprek word ik al meteen gecontacteerd met goed nieuws. Gek maar vooral ook fijn om zo snel reactie te krijgen!

    De eerste week: kennismaken

    De eerste dag van het nieuwe schooljaar is ook voor mij een nieuw begin. Vanaf vandaag ben ik 'Software Consultant' in het domein EPD binnen de suite Chirurgie. Een hele boterham, maar ik heb er zin in. De dag begint met enkele remote kennismakingssessies gevolgd door introductie- en infosessies, die ik samen met de starters uit Nederland bijwoon.

    Iedereen is supervriendelijk en behulpzaam. Voortdurend wordt benadrukt dat ik zo veel vragen mag stellen als ik wil en dat ik daarmee bij letterlijk iedereen terecht kan. Wat een warm welkom, zelfs via Skype! Dat is alvast een hele opluchting. Ik ontmoet ook mijn buddy Lisa, die de komende weken mijn eerste aanspreekpunt zal zijn. Samen bellen we meteen een heleboel collega's op en word ik aan iedereen voorgesteld. Heel fijn dat ze allemaal tijd voor me vrijmaken, al is kennismaken via webcam ook best vermoeiend!

    Op dag twee mag ik gelukkig al ter plaatse gaan. Ik carpool met een collega die ook in Baasrode woont en ze leidt me rond op het prachtige kantoor. Ik voel me er meteen thuis. Er zijn maar enkele collega's op kantoor aanwezig, maar het is toch fijn al een aantal mensen in het echt te ontmoeten.

    Er volgen nog kennissessies. Ik maak ook voor het eerst echt kennis met de software HiX. Eerst ben ik een beetje overdonderd, wat een groot pakket. Gelukkig word ik goed begeleid en zijn er e-learningmodules. Daarmee krijg ik ook de ruimte om het thuis op mijn eigen tempo nog eens uit te proberen.

    Week twee: een eerste mijlpaal!

    De week daarop krijg ik nog heel wat nieuwe informatie te verwerken en vind ik meer en meer mijn weg in HiX. Op donderdag mag ik zelf al mijn eerste supportcalls beantwoorden, natuurlijk onder de professionele begeleiding van mijn collega's. Ik voel me voor het eerst echt 'nuttig' in het team. Superleuk dat dat al kan in week twee! Het teamwerk geeft me energie. Ik merk ook dat samenwerken hier geen last is maar net heel vanzelfsprekend.

    Ik krijg ook al een moeilijkere support call toegewezen, waarmee ik samen met mijn buddy aan de slag ga. We schakelen ook de hulp in van een andere collega die voor hetzelfde probleem al een modi (dat is een omschrijving van de nodige aanpassing) aanmaakte in een andere versie van de software. Deze call is voor mij een boeiende test case. Voor het eerst zie ik hoe aanpassingen in de inrichting van HiX geprogrammeerd worden. Ik krijg ook een beter beeld van wat ik binnenkort zelfstandig zal kunnen en word er echt enthousiast van: ik zit hier op mijn plaats!

    Week drie: volop bijleren

    Week drie gaat van start met een cursusdag voor specialisten. Ik leer hoe een specialist gebruikmaakt van het elektronisch patiëntendossier en krijg nu écht het gevoel dat ik begin te begrijpen hoe HiX werkt.

    Ik krijg ook mijn inwerkopdracht. In het mammadossier (borstkanker) zal ik een aanlevering aanmaken voor Eusoma. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar er komt zo veel bij kijken en ik kan nog maar zo weinig... Wat is een aanlevering? Wat is Eusoma? Mijn Nederlandse buddy Yoris legt me gelukkig alles heel duidelijk uit. Ik krijg ook documentatie toegestuurd die me up to speed brengt met het mammadossier en Belgische aanleveringen. Vanaf nu kan ik elk vrij moment aan de opdracht besteden en het is me nu al duidelijk dat ik uit dit project heel veel ga bijleren.

    De dagen daarop neem ik alle documentatie door en krijg ik een beter beeld van de borstkliniek en van aanleveringen. Ik probeer het volledige testscript voor het mammadossier te doorlopen in HiX en geraak hierin een eind op weg, maar loop uiteindelijk toch vast. Gelukkig helpt buddy Lisa me vooruit. Het valt echt op hoe behulpzaam iedereen is, ook wanneer ze zelf druk bezig zijn.

    Woensdag en donderdag volg ik verschillende vergaderingen mee, zodat ik intussen veel beter weet waar iedereen mee bezig is. Ook vrijdag is volgepland: overleg, masterclass R&D waarin ik bijleer over het werk van onze ontwikkelaars, bijbabbels met beide buddies en een infosessie Medicatie. De infosessies vind ik heel interessant omdat ze specifiek inzoomen op een bepaalde module of functionaliteit. De week afsluiten doe ik met een gezellige stand-up met de collega's van het domein EPD.

    Week vier: weer een nieuwe ervaring  

    De eerste maand zit er al bijna op! Het programma aan cursussen en infosessies loopt door, maar daarnaast heb ik deze week ook voor het eerst een projectdag. De dag draait om het mammadossier voor de borstkliniek. Het team Chirurgie, waar ik bij hoor, wordt aan de hand van een demonstratie geïnformeerd over dit dossier in HiX. Volgende week zal ik zelf een gelijkaardige demo geven aan de klanten.

    Ik focus me de hele week op het mammadossier en zorg ervoor dat ik het proces perfect onder de knie krijg, want ik wil er zeker van zijn dat ik alles duidelijk kan uitleggen tijdens de projectdag. Heel spannend!

    Deze week heb ik ook een voortgangsgesprek met de teamleiders en stel ik het actieplan voor mijn inwerkopdracht voor. Even weet ik niet hoe ik hieraan moet beginnen, maar ik krijg voldoende tijd en vind uiteindelijk toch orde in de chaos. Ik heb het gevoel dat ik deze week alweer zo veel nieuws geleerd heb. Gelukkig wordt alles me in kleine stapjes getoond zodat ik het ook meteen goed onder de knie heb.

    De gewone werkzaamheden gaan natuurlijk ook door. Ik help collega's bij het testen van modi's en het maken van functies voor aanleveringen. In HiX vind ik steeds beter mijn weg.

    Vrijdag lunchen we met het EPD-team virtueel 'samen'. Ondanks de afstand is het toch heel gezellig! We sluiten de week samen af met een virtuele teambuilding, het nieuwe normaal in deze bizarre tijden. Ik leer nog enkele nieuwe mensen kennen en krijg meteen nog eens de bevestiging dat de sfeer helemaal goed zit in het team.

    Zoals steeds werven we ook tijdens de coronapandemie volop nieuwe medewerkers aan. We hebben altijd open vacatures, dus neem zeker een kijkje als het werk van Joy jou ook wel wat lijkt!

    Solliciteer hier

 Gerelatieerd Nieuws

Kan ik u helpen?

. . .
De chat is beëindigd