• 15 december 2020 -

    Met HiX Datawarehouse biedt ChipSoft zorginstellingen een volledig geïntegreerde business intelligence-oplossing binnen EPD HiX, waarmee zij grote hoeveelheden data kunnen omzetten naar stuurinformatie. Zo zijn er dashboards en andere tools beschikbaar die inzicht geven in onder andere de registratievoortgang, productieaantallen en complicatiekansen, maar ook in de opbrengsten. Daarbij is een foutloze facturatie van groot belang. HiX Datawarehouse helpt met handige tools bij het monitoren en verbeteren van financiële processen.

    Bij de behandeling van patiënten registreren artsen binnen HiX welke zorg zij geleverd hebben. Vervolgens wordt voor deze behandeling een factuur opgesteld, die als declaratie naar de zorgverzekeraar van de patiënt wordt verstuurd. In HiX vindt dus zowel de registratie als facturatie van zorg plaats.

    Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Met andere woorden: waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, óók bij registraties. Zo kan een arts per ongeluk een zorgactiviteit aan de verkeerde diagnose koppelen of kan er een andere zorgactiviteit geregistreerd worden dan daadwerkelijk is uitgevoerd. In HiX draaien allerlei controles die fouten signaleren. Het is aan de medewerkers zelf om die fouten op te lossen, zodat de factuur de deur uit kan. Voor de afdeling zorgadministratie is dit een belangrijk en omvangrijk proces, waarin het aantal fouten tot een minimum moet worden beperkt.

    HiX Datawarehouse ondersteunt dit proces op de volgende manier: van de relevante gegevens die in HiX worden geregistreerd, wordt een kopie gemaakt in het datawarehouse van de zorginstelling. Door deze data te combineren, ordenen en bewerken, kan een ziekenhuis veel te weten komen over wat er gebeurt binnen de eigen muren. Wij helpen zorginstellingen bij het inzichtelijk maken en beantwoorden van informatievragen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een overzichtelijk dashboard, maar die informatievraag kan ook beantwoord worden middels andere tools, zoals kubussen en queries.

    Ook bij financiële vraagstukken in een ziekenhuis kan HiX Datawarehouse dus veel betekenen. Zo hebben we onlangs het 'Verloop foutendashboard' uitgeleverd, een dashboard dat inzichtelijk maakt hoe het foutproces verloopt.

     

    Het 'Verloop foutendashboard' toont de instroom van nieuwe fouten en de uitstroom van opgeloste fouten per periode. Zo kan het ziekenhuis antwoord krijgen op vragen als 'Bij welke specialismen ontstaan iedere week de meeste nieuwe fouten?' en 'Hebben we genoeg capaciteit om alle nieuwe fouten op te lossen?'. Het dashboard toont ook de doorlooptijden. Dit is het verschil in tijd tussen het ontstaan en oplossen van een fout. Dit helpt ziekenhuizen om het foutenproces te verbeteren en knelpunten te identificeren. 

    Binnen het datawarehouse-team bij ChipSoft zijn er veel afwisselende werkzaamheden, die uitgevoerd worden door vier subteams:

    • Team Project is verantwoordelijk voor de implementaties van het HiX Datawarehouse bij nieuwe klanten. Hiernaast onderhouden zij het contact met de bestaande klanten. Zij brengen de klantwensen in kaart en proberen het product zo goed mogelijk op de dagelijkse praktijk aan te laten sluiten.
    • Met de input van Team Project combineert en visualiseert het team van BI-ontwikkelaars data om de informatievragen van ziekenhuizen te kunnen beantwoorden. 
    • Het team van ETL-ontwikkelaars houdt zich bezig met de technische aspecten, zoals optimalisatie. Zij zorgen ervoor dat hetgeen BI gemaakt heeft werkt en snel is. ETL staat hierbij voor Extractrion Transformation Load, een driedelig proces om gegevens uit gestructureerde databases te verenigen in een andere database.
    • Team Software verzorgt het framework; het fundament waar ons Datawarehouse op gebouwd wordt.

    Wil jij ook graag meewerken aan een van onze oplossingen? Bekijk dan snel onze vacatures of neem direct contact met ons op via recruitment@chipsoft.nl. Wij staan je graag te woord.

    Meer nieuws lezen

Kan ik u helpen?

. . .
De chat is beëindigd