• 17 maart 2015 -

    Het Martini Ziekenhuis in Groningen heeft de medicatieveiligheid opgeschroefd. Medicijnen worden door het hele ziekenhuis elektronisch voorgeschreven vanuit het ZIS/EPD van ChipSoft. Directeur ICT & Medische Techniek Harm Wesseling legt uit dat integratie een belangrijke rol speelde bij deze keuze. “Hoe minder koppelingen, hoe veiliger voor de patiënt.”


    Dagelijks levert het Martini Ziekenhuis topklinische zorg aan duizenden patiënten. Daarbij zoekt het altijd naar manieren om dat nóg beter en veiliger te doen. Dat was de reden om alle medicatiegerelateerde processen onder te brengen in één geïntegreerd systeem. Wesseling: “Onze medicatiehandelingen verliepen al grotendeels elektronisch, maar via verschillende systemen en koppelingen. Om een mogelijk risico op communicatiefouten uit te sluiten, wilden wij af van die koppelingen. En een geïntegreerde werkwijze biedt naast de hogere veiligheid meer voordelen.”


    Direct attenderen

    Een van de voordelen die de directeur ICT & Medische Techniek aanstipt, is dat behandelend artsen direct worden geattendeerd op mogelijke bijwerkingen van medicijncombinaties. Dankzij de integratie met het EPD wordt de arts direct tijdens het voorschrijven geattendeerd op allergieën voor bepaalde medicamenten. Ook voor de apotheek en verpleging is inzichtelijk dat een patiënt allergisch is. Verder profiteert het ziekenhuis er nu dagelijks van dat medicatie zowel klinisch als poliklinisch elektronisch wordt voorgeschreven. Dit hoeft nu niet meer te worden overgedragen: medicatiegegevens staan direct in het ZIS/EPD en zijn voor iedere behandelaar inzichtelijk.


    Majeure operatie

    Harm Wesseling noemt de overgang op volledige elektronische medicatievoorschrijving een ‘majeure operatie’. “Het is makkelijk om van bovenaf te bepalen dat zorginstellingen verplicht elektronisch moeten voorschrijven, maar dit is in de praktijk niet zomaar te realiseren. Wij hebben een grote apotheek, omdat we ook leveren aan andere zorginstellingen in de regio. Het vergt veel inspanningen om alle bijbehorende processen om te zetten. Het vraagt in sommige gevallen namelijk ook om een andere manier van werken voor onze zorgprofessionals.”


    Grote inzet

    De livegang in het Martini Ziekenhuis verliep heel soepel en dat is volgens Wesseling mede te danken aan de goede voorbereiding en het projectteam. Het team was groot en met een brede vertegenwoordiging vanuit het ziekenhuis. ChipSoft stelde hierbij met alle betrokkenen de definitieve inrichting van de software vast. Wesseling: “We hadden alle gebruikers goed geïnformeerd over het ‘hoe en waarom’ en iedereen zag er de meerwaarde van in. De betrokkenheid en inzet was bij iedereen groot, van de artsen tot de functioneel applicatiebeheerders en apotheekmedewerkers. Het is mooi dat de medicatieprocessen direct vanaf de livegang goed lopen. Dan zie je waarvoor je het doet.”

    Meer nieuws lezen

Kan ik u helpen?

. . .
De chat is beëindigd