• 25 april 2022 -

    De huisartsenpraktijken van Medipark Uden ervaren sinds de komst van huisartseninformatiesysteem (HIS) HiX dat zij efficiënter werken. "Enerzijds door handige tools voor de huisartsen en assistenten, anderzijds doordat patiënten via het geïntegreerde portaal steeds meer zelf de regie kunnen nemen", vertelt praktijkhoudend huisarts Rik van de Laar.

    In Medipark Uden werken vier huisartsenpraktijken onder een dak samen. Alle praktijken gebruiken HiX voor de huisartsenzorg. Rik van de Laar: "Daardoor lijkt het qua ICT of we één grote praktijk zijn. Dat is handig, want als er een spoedpatiënt binnenkomt voor een huisarts die zijn visiteronde doet, kan een van de andere huisartsenpraktijken de patiënt overnemen en direct bij alle relevante informatie."

    De huisarts heeft veel affiniteit met zorg-ICT. "Ik verdiep me al sinds mijn pubertijd in ICT en ben er inmiddels best handig in. En dingen die je goed kunt, vind je vaak al snel leuk", aldus Van de Laar, die in juli 2021 de praktijk overnam van Franca Zegers.



    Huisarts Rik van de Laar: "HiX maakt dingen gemakkelijker, waardoor je als huisarts in je flow kunt doorwerken."


    Slimme oplossingen

    Rik van de Laar werkt sinds september 2021 met HiX. "Mijn start verliep wat stroef, maar inmiddels bevalt het heel goed. Er zitten veel slimme oplossingen in dit HIS en het duurt even voordat je die allemaal ontdekt hebt. Denk bijvoorbeeld aan de optie om opdrachten te verstrekken aan collega's, waarbij je direct kunt aangeven hoe dringend iets is. Je kunt ook een order uitzetten bij een groep mensen, waarvan één collega die order oppakt. De manier waarop we met orders werken, via snelcodes en autoteksten, werkt heel efficiënt."

    Veel tijdwinst

    Ook andere workflows, zoals het maken van recepten, worden volgens de huisarts slim ondersteund. "Je kunt de recepten via snelteksten invoeren. Je hoeft dan slechts enkele letters te typen om complete recepten voor te schrijven. Daarmee boek ik veel tijdwinst. In HiX kun je ook veel dingen naar wens instellen, zoals de lay-out van het scherm en het werken met een split screen, zodat je met twee verschillende schermen tegelijk werkt. Hierdoor hoef je niet telkens tussen applicaties te switchen op één beeldscherm."

    Fan van standaardteksten

    Van de Laar is naar eigen zeggen ook fan van de standaardteksten binnen HiX. "Informatie die je vaak typt, kun je opslaan en de volgende keren snel invoeren. Als ik nu bijvoorbeeld een ziek kind voor me heb, typ ik 'ziek kind', waarna er een pop-up verschijnt. Als ik die selecteer, komt alles wat ik bij ieder ziek kind test in beeld. Van daaruit hoef ik maar een paar kleine aanpassingen te doen om mijn registratie te completeren. Heel efficiënt."

    In flow doorwerken

    "Hetzelfde geldt voor regeltjes als 'opnieuw contact bij toename van klachten'. Dat is iets wat je iedere patiënt vertelt en juridisch gezien ook altijd genoteerd moet worden. Ik typ de letters OPN en ben meteen klaar. Ik hou van die efficiëntie. HiX maakt dingen gemakkelijker, waardoor je als huisarts in flow kunt doorwerken."

    Meer regie voor patiënt

    De huisartsenpraktijken van Medipark Uden zetten sterk in op 'meer regie voor de patiënt'. Het geïntegreerde portaal van HiX speelt hierin een grote rol. Van de Laar: "Veel patiënten vinden het fijn dat zij hun vragen kunnen stellen en informatie kunnen inzien op een moment dat het hen uitkomt. Zij hoeven daardoor geen vrij te nemen van hun werk voor een bezoek aan de praktijk of aan de telefoon te wachten tot ze aan de beurt zijn."

    Minder telefoontjes

    Voor de praktijken zelf zijn de voordelen ook merkbaar, zegt Van de Laar: "Door het portaalgebruik daalt het aantal telefoontjes voor onze assistentes, die nu meer tijd hebben voor andere werkzaamheden. Daar komt bij dat de patiënten die wél op het spreekuur verschijnen beter voorbereid zijn door de informatie op het portaal. Zij stellen gerichtere vragen, waardoor we sneller to-the-point komen."

    Toenemend portaalgebruik

    Na de uitbreiding van de authenticatiemethodes - Medipark gebruikt naast IRMA ook DigiD als inlogmiddel - weten de patiënten het portaal gemakkelijk te vinden. "Jong en oud is binnen tien seconden ingelogd. Mensen zijn vertrouwd met DigiD, bijvoorbeeld door de belastingaangifte of het aanvragen van overheidsdiensten. Daardoor is de drempel naar het portaal laag. Patiënten hoeven alleen maar naar Medipark.nl te gaan, de juiste praktijk aan te klikken en hun DigiD-code in te voeren. Superduidelijk."

    ToegangsVerleningService (TVS)

    Medipark Uden maakt gebruik van de TVS, de routeringsdienst die het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Logius en DICTU samen hebben ontwikkeld. Deze dienst fungeert als koppeling naar alle inlogmiddelen die door de Wet digitale overheid worden erkend. Medipark bood via de TVS al IRMA aan als authenticatiemethode, DigiD is daar nu aan toegevoegd. Van de Laar: "Die aansluiting heeft ChipSoft voor ons gerealiseerd, we zijn daar volledig in ontzorgd. Via de TVS kunnen wij onze patiënten nu én in de toekomst een inlogmethode aanbieden die bij hen past."

    Alle leeftijdscategorieën

    De huisarts probeert iedere patiënt die hij op de praktijk ontvangt warm te maken voor het portaal. En dat lukt goed. "Alle leeftijdscategorieën omarmen het portaal. Dat is mooi om te zien. We waren benieuwd of ook de 70-plussers het portaal zouden gebruiken. Wat blijkt, is dat ook die groep alom vertegenwoordigd is."

    Twee jaar HiX voor de huisartsenzorg

    Eerder blikte Joan van den Heuvel, collega-huisarts van Rik van de Laar in Medipark Uden, terug op twee jaar HiX voor de huisartsenzorg. Hoe kijkt hij terug op de overstap naar HiX en welke plannen heeft Medipark Uden voor jaar 2022? Dat leest u hier.

    Meer nieuws lezen

Kan ik u helpen?

. . .
De chat is beëindigd