De huisartsenpraktijken Spencer en Hartendorp in Schoorl maakten met de overstap naar HiX voor de huisartsenzorg een eigenzinnige keuze. Toen hun vorige HIS-leverancier besloot hun systeem uit te faseren en te vervangen voor een ander HIS, grepen Caroline Spencer en Erik Jan Hartendorp dit moment aan om nieuwe opties te verkennen. Ze kwamen uit bij HiX. Ruim drie maanden na de go live blikken zij terug.

Nog even terug naar het begin: waarom zocht u beiden en nieuw HIS?

Erik Jan Hartendorp: "De leverancier van ons vorige systeem trok de stekker uit hun ene systeem en bood de aangesloten huisartsen aan kosteloos over te stappen naar hun andere systeem. Caroline en ik vonden dat een mooi moment om te onderzoeken of er ontwikkelingen waren die ons beter konden ondersteunen."

Caroline Spencer: "Mijn echtgenoot heeft vervolgens een overzicht gemaakt van alle bestaande huisartseninformatiesystemen, de organisatie die erachter zit en met welke technologie zij werken. Op basis daarvan hebben we zitten plussen en minnen en hebben we een aantal systemen bekeken. Er waren wat mij betreft maar twee systemen waarmee we een stap voorwaarts zetten. Daar was HiX er eentje van. Waar ik naar zocht was een systeem waar al ervaring mee was en waar voldoende huisartsen bij aangesloten waren, met een ICT-organisatie erachter die omvangrijk genoeg was om het systeem verder te ontwikkelen en goede support te leveren."

Hartendorp: "Ik ben vervolgens de demo aangegaan om Caroline een plezier te doen, maar ging daar heel kritisch in. Informatisering is niet mijn hobby en bij demo's van andere systemen doezelde ik steeds na een kwartier weg. Bij HiX schoven mijn assistentes en ik na een kwartier juist naar het puntje van onze stoel, omdat we slimme dingen zagen."

U werkt nu allebei drie maanden met HiX. Hoe bevalt het?

Spencer: "We hebben op meerdere vlakken een stap vooruit gezet en het systeem voelt onverwoestbaar aan. Alleen al het feit dat we nu echt papierloos kunnen werken, is heel fijn. De registraties gaan nu al sneller dan voorheen en de potentie om nog sneller te werken, is enorm. Zeker als we straks ook de NTS gaan integreren. Dat scheelt heel veel typewerk.

Hartendorp: "We merken ook dat er een hele actieve club ontwikkelaars achter staat. Zo is bijvoorbeeld de postverwerking eenvoudiger geworden. Dat zijn oplossingen waarvan wij denken: slim, daar is over nagedacht! We ontdekken nog dagelijks het gemak van registratie, bijvoorbeeld bij de MOKA, een screeningstool voor geheugenproblematiek. Die kunnen we keurig netjes invoeren, terwijl we dat eerst op een printje schreven. Hetzelfde geldt bij de Groningen Frailty Indicator (GFI), het scoresysteem om vast te stellen of een patiënt voldoet aan de criteria  voor kwetsbare ouderen. Door antwoord te geven op een aantal vragen maakt HiX een berekening en daar komt een score uit. Is allemaal geïntegreerd, heel handig. We registreren met zo min mogelijk klikken en het systeem denkt met ons mee."

Zijn uw collega's ook zo enthousiast?

Hartendorp: "Ja, zij moesten even wennen, maar we zien een duidelijke leercurve. Mijn waarnemer en mijn AIOS kenden HiX al vanuit het ziekenhuis en zijn digivaardig. Ze weten feilloos hun weg te vinden. Ook mijn praktijkondersteuner somatiek is zeer tevreden, omdat zij op intuïtieve wijze haar ei kwijt kan en makkelijk registreert. Daarnaast heb ik een zeer tevreden spreekuurondersteuner voor de osteoperose, die korte lijnen heeft met ChipSoft om haar spreekuur vorm te geven. We krijgen snel antwoord op vragen en er wordt goed meegedacht hoe we dingen efficiënter zouden kunnen doen."

Hoe ziet de samenwerking tussen uw praktijken er nu uit?

Hartendorp: "We zijn twee zelfstandige praktijken op twee verschillende locaties, met anderhalve kilometer ertussen. Iedere week nemen we een middag voor elkaar waar en dat gaat eigenlijk heel soepel. We kunnen op de juiste manier in elkaars systeem, als dat nodig is."

Spencer: "Ja, dat is chique geregeld en je merkt ook dat patiënten het fijn vinden dat we zo samenwerken."

Hoe kijkt u terug op de implementatie?

Spencer: "Mede door corona heeft het wat langer geduurd dan we van tevoren dachten, maar het hele proces was leuk en leerzaam."

Hartendorp: "Daar ben ik het wel mee eens, al verliep het anders dan ik van tevoren had ingeschat. Ik denk altijd in autotermen en dacht: we gaan naar een showroom, kiezen een nieuw systeem en dat staat een paar weken later met een strik eromheen en een bos bloemen voor ons klaar. Maar het werd een soort gezamenlijke assemblage, waarbij we een actieve rol hebben gespeeld om het systeem optimaal voor ons in te richten. Dat is even wennen als je nog niet zo in die materie thuis bent, maar levert uiteindelijk wel veel voordelen op."

Spencer: "Ja, als ik een rapportcijfer moet geven aan ons nieuwe HIS, is dat een dikke 8. Dat is het hoogst haalbare, want ik heb vroeger altijd geleerd dat een 10 voor god is en een 9 voor de leraar."

Hartendorp: "Daar sluit ik me bij aan."