Verpleegkundigen van Tjongerschans zijn fan van de app HiX Mobile. Ze hebben informatie sneller beschikbaar, registreren veiliger en efficiënter én ze hoeven op de afdeling minder vaak op zoek naar een beschikbare computer. 

Op de kliniek van Tjongerschans werken ze nu iets langer dan een maand met de app. Klaziena van der Veen (CNIO): In eerste instantie zijn we gestart met iets meer dan honderd verpleegkundigen, later komen daar nog zo'n tweehonderd klinisch verpleegkundigen bij. Zij werken met devices die het ziekenhuis beschikbaar stelt."

Intuïtief

De nieuwe app bevalt uitstekend, vertelt Van der Veen: "Dat komt deels omdat wij vooraf ook konden meedenken over functionaliteiten. Een aantal onderdelen zijn standaard, zoals vocht in/vocht uit, metingen en rapportage, maar op ons verzoek zijn daar bijvoorbeeld ook het stopmoment voor de OK en stopmomenten voor de radiologie bij gekomen. En alles werkt heel intuïtief."

Versnelling in werkproces

Dat vindt ook verpleegkundige Fernand Bottema: "Het is prettig om tijdens de dagdienst het patiëntendossier letterlijk in mijn zak te hebben. Daardoor kan ik sneller de rapportage aanvullen en snel de bedden langs om metingen in te vullen. Ook zie ik op de app direct welke medicatie er nog gegeven moet worden en kan ik ook de antibiotica sneller laten aftekenen. De app zorgt ervoor dat ik efficiënter werk."

Doorwerken

Bottema ervaart op zijn afdeling nóg een praktisch voordeel. "Voorheen moest ik voor dergelijke handelingen op zoek naar een computer on wheels. Die hebben we wel op de gang staan, maar rond het tijdstip dat ik die nodig heb, zijn vaak ook de fysiotherapeuten en logopedisten op onze afdeling aanwezig. Zij hebben de computer óók nodig. Nu kunnen we allemaal doorwerken zonder op elkaar te hoeven wachten."

Uitkomst op isolatiekamers

Op de isolatiekamers blijkt HiX Mobile Verpleegkundige ook een uitkomst. Van der Veen: "Daar dragen we beschermende kleding en niet in iedere isolatiekamer is een computer aanwezig. Met HiX Mobile kun je gemakkelijk het EPD inzien, registreren én in gesprek blijven met de patiënt. Voorheen moesten we ons iedere keer omkleden als we de kamer verlieten voor een registratie. En als we dan weer terug wilden naar de patiënt, moesten we ons wéér omkleden. Door de app werken we efficiënter en veiliger, want we registreren er direct mee aan de bron."

Strategische ambities

Mobiel werken is een van de strategische ambities die Tjongerschans op de agenda heeft gezet voor 2023. Van de Veen: "Op niet al te lange termijn nemen we ook HiX Mobile voor de apotheek én voor de medisch specialisten in gebruik."

Een andere ambitie is 'eenheid van taal'. Van der Veen: "Wij willen dat onze klinische afdelingen op dezelfde manier informatie gaan vastleggen. Dit maakt gegevensuitwisseling en samenwerking met andere partijen in de zorg gemakkelijker, maar het zorgt er óók voor dat we onze verpleegkundigen flexibeler kunnen inzetten op andere afdelingen. HiX Mobile ondersteunt ons in beide ambities."

Meer nieuws lezen