"Apothekers krijgen er de laatste jaren veel taken bij. Met HiX voor apotheken willen wij hen zo veel mogelijk ontzorgen." Mark Brantjes, teamleider Poli-Apotheek en Maartje van der Brugghen, pre sales consultant met als aandachtsgebied apotheken, vertellen over de uitdagingen van apothekers en de jongste innovaties op het gebied van zorg-ICT.

Mark Brantjes: "Apothekers hebben vanuit de overheid en zorgverzekeraars taken en verantwoordelijkheden bij gekregen." Daar staat tegenover dat ze veel minder financiële middelen hebben. Daarom denken wij met Team Apotheek iedere dag na hoe wij apothekers werk uit handen kunnen nemen. Dat vraagt om creatieve ICT-oplossingen."

Interessante integratiemogelijkheden

"Met ons apotheekinformatiesysteem HiX ondersteunen we nu tientallen openbare apotheken, poliklinische apotheken en instellingsapotheken. Steeds meer ziekenhuizen die overstappen naar elektronisch patiëntendossier HiX zijn nu ook geïnteresseerd in HiX voor de apotheek. Met name omdat de integratiemogelijkheden zeer interessant zijn. Daardoor kunnen zij eenvoudiger gegevens inzien en delen met het ziekenhuis en besparen ze onnodige kosten en overtypwerk."

Positieve ervaringen

Maartje van der Brugghen: "De interesse in HiX voor apotheken neemt dagelijks toe. Niet in de laatste plaats door de positieve ervaringen van andere apothekers, zoals Dorpsacker en Dokkummer Walden, die net zijn overgestapt op onze nieuwste versie. We krijgen veel demoaanvragen, waarbij we onze nieuwste features kunnen tonen."

Herhaalmodule

Brantjes: "Een van de jongste innovaties die het extra werk vergemakkelijkt, is de herhaalmodule. Mensen met chronische medicatie hebben iedere keer hetzelfde nodig. HiX helpt door mee te denken: gebruikt de patiënt bijvoorbeeld meerdere soorten medicatie, dan rekent HiX uit hoeveel dagen de patiënt met alle medicamenten vooruit kan. Is het ene geneesmiddel eerder op dan het andere, dan houdt HiX hier rekening mee door beide geneesmiddelen klaar te leggen voor de patiënt. Daardoor hoeft de patiënt maar één keer naar de apotheek te komen. Dat scheelt de patiënt veel tijd en moeite, maar ook de apotheek."

Volledig papierloos

"Voor openbare apotheken is het ook een groot voordeel dat ze volledig papierloos kunnen werken. Waar voorheen het recept van de arts digitaal binnenkwam en na het uitprinten werd overgetypt, komt het recept nu digitaal binnen in HiX en neem je het recept digitaal mee tijdens je receptverwerking."

Bewezen oplossingen gebruiken

Van der Brugghen: "Wat voor veel apothekers ook interessant is, is dat we bewezen oplossingen voor de ziekenhuismarkt snel kunnen toepassen in het AIS. Het zijn compleet verschillende markten, maar de manier waarop we bijvoorbeeld de labmetingen en -waardes berekenen en op het scherm tonen in ziekenhuizen, is ook voor apotheken een grote meerwaarde. Hetzelfde geldt voor koppelingen; we weten precies hoe systemen ergens moeten 'landen' en kunnen dit ook voor ons AIS inzetten."

Integraties: sneller en veiliger

"Maar het liefst werken we met integraties", vertelt Brantjes. "Want daarmee kunnen we op een veilige manier processen versnellen. Denk bijvoorbeeld aan de integratie van multimedia. Elk papieren recept dat apothekers nu binnenkrijgen, moeten ze digitaal inscannen. Vaak gebeurt dit in een applicatie die losstaat van het AIS. In HiX kan dit volledig geïntegreerd worden. Dat werkt niet alleen sneller en veiliger, maar doordat je als apotheker maar één systeem hebt, heb je ook maar één aanspreekpunt als iets niet geheel naar wens verloopt."

Optimale user experience

Van der Brugghen: "Zo zijn we continu aan het bedenken hoe we informatie en registraties nog sneller en toegankelijker kunnen maken in HiX. Onze ontwikkelaars denken goed na over de optimale user experience. Ze hebben gezorgd dat alle relevante informatie in één scherm staat, zonder het moeten openen van tabbladen of zonder dat er andere schermen bij nodig zijn. Hierdoor is in de apotheek alles in een oogopslag duidelijk. We horen veel terug dat de stappen nu sneller gaan als er een patiënt aan de balie staat."

Kracht van innovatie

"Onze grootste kracht zit in de innovaties", zegt Brantjes. "Iedere twee weken leveren we nieuwe features uit en voeren we verbeteringen door. Als apotheker hoef je dus niet een halfjaar of zelfs een heel jaar te wachten tot bugs zijn opgelost. En bij nieuwe wetgeving en richtlijnen is HiX snel compliant. Ook dat is een groot voordeel."

Procesversnellers

Van der Brugghen: "De laatste tijd zijn er weer mooie procesversnellers aan HiX toegevoegd. Zo hebben we hebben we een innovatieve oplossing voor declaraties gereleaset, waarmee clusters van apotheken, in één keer, voor meerdere apotheken tegelijk kunnen factureren. Dat scheelt veel tijd."

Brantjes knikt: "Laatst sprak ik een apotheker met achttien apotheken. Voor iedere apotheek moest hij opnieuw inloggen om te kunnen factureren. Dat is niet meer van deze tijd. Dat levert zo veel onnodige handelingen en frustratie op. Met HiX kunnen we dit soort frustraties allemaal wegnemen."

Nieuwe ontwikkeling

"Een van de innovaties waar we nu aan werken, is een portaal waarmee patiënten heel eenvoudig hun herhaalmedicatie kunnen aanvragen. Hier willen we ook de facturatie in meenemen, zodat de patiënt heel makkelijk de facturen via het portaal kan betalen. Gebruiksvriendelijk voor de patiënt en het scheelt papier, postzegels en handmatig invouwen van enveloppen voor de apothekersassistenten."

Innovatieplatform

"Naast dit soort 'eigen' ontwikkelingen verrijken we HiX ook samen met de apothekers", legt Van der Brugghen uit. "Dit doen we via de gebruikersgroepen van ons Innovatieplatform. Binnen deze groepen werken we samen met openbare en poliklinische apothekers aan hun gezamenlijke innovatiewensen voor HiX. Is er een ontwikkelwens uitgewerkt, dan pakken we meteen een nieuwe ontwikkelwens op. Zo werken we samen continu aan betere zorg."

Ook een innovatief AIS?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van HiX voor uw apotheek? Mark Brantjes en Maartje van der Brugghen gaan graag met u in gesprek over de mogelijkheden van HiX voor apotheken. Stuur ons een mail en ze komen graag bij u langs: m.brantjes@chipsoft.com


Meer nieuws lezen