• 16 juli 2015 -

    VENLO - VieCuri Medisch Centrum zette begin juli een belangrijke laatste stap naar meer efficiëntie en hogere patiëntveiligheid. Alle zorgprofessionals in het Limburgse ziekenhuis werken sindsdien namelijk in één geïntegreerd EPD.


    Onder luid gejuich liet Arend Vreugdenhil (lid Raad van Bestuur) middels een feestelijke confettiknal het geïntegreerde EPD van ChipSoft live gaan. Dit was de kroon op de implementatie. In november 2014 gingen de eerste vakgroepen gezamenlijk vanuit één centraal EPD werken, begin juli volgde de rest. “Alle informatie is nu op elke plek beschikbaar in één systeem, voor iedere zorgverlener die bij de behandeling van de patiënt is betrokken”, zegt Arend Vreugdenhil. “Onze efficiëntie en patiëntveiligheid nemen hierdoor verder toe.”


    Efficiëntie en veiligheidsslag

    VieCuri, met de ziekenhuislocaties in Venlo en Venray en buitenpoliklinieken in Horst, Panningen en Reuver, werkte de laatste jaren met allerlei verschillende patiëntinformatiesystemen, veelal op maat gemaakt voor specifieke afdelingen. Het koppelen van deze systemen zorgde voor extra complexiteit en ook moesten patiëntgegevens hierdoor soms meermaals worden ingevoerd. Ook ontbrak het aan een actueel totaaloverzicht. Het ziekenhuis besloot daarom alle belangrijke patiëntinformatie te bundelen in één geïntegreerd EPD. Dit EPD bevat álle informatie die bij de patiënt hoort, zoals afspraken, opnamen, onderzoeken, uitslagen, medicatie, diagnoses en medisch beleid.


    Gewoon beter

    Manager Informatiezaken Audrey Dings van VieCuri kijkt met een goed gevoel terug op de livegang. “Voor de ene vakgroep is de overgang groter dan de andere. Sommige waren al gewend aan digitaal werken, andere werkten nog op papier. Maar iedereen ziet het grote voordeel: direct inzicht in alle relevante informatie. Ons motto ‘Gewoon beter’ brengen we hiermee ook op ICT-gebied in de praktijk. De geïntegreerde werkwijze is een mooie opstap naar nóg betere, efficiëntere en veiligere zorgverlening.”

    Meer nieuws lezen

Kan ik u helpen?

. . .
De chat is beëindigd