Máxima Medisch Centrum in Eindhoven betrekt patiënten met MijnMMC, het eHealth-portaal van ChipSoft, actief bij hun eigen zorgproces. Bij de ontwikkeling van dit portaal heeft het ziekenhuis haar oor te luister gelegd bij een groep patiënten. Hoe ervaren zij eHealth? Waar helpt het hen bij? Hoe kan het nóg beter? Eileen Platjouw (28) uit Eindhoven is één van die patiënten. Zij vertelt waarom eHealth zo belangrijk voor haar is.


Leden van het MMC Klantenpanel kregen een instructiefilm en folder te zien over het nieuwe digitale portaal MijnMMC. De vraag daarbij: wat vind je hiervan en hoe kan MMC het portaal verder verbeteren? Panellid Eileen Platjouw werd aangenaam verrast: “MijnMMC geeft je snel en eenvoudig toegang tot je eigen medisch dossier. Na een onderzoek in het ziekenhuis is de uitslag binnen vier weken digitaal beschikbaar. Dat vind ik heel belangrijk.”  “Daarnaast kun je thuis op je gemak brieven nalezen die de specialist aan je huisarts heeft gestuurd en heb je toegang tot belangrijke informatie over je aandoening. Als je op internet zelf gaat zoeken naar medische informatie, weet je nooit zeker of die info betrouwbaar is. Op MijnMMC heb je die zekerheid wel. De informatie komt van je eigen ziekenhuis en is goedgekeurd door de medisch specialisten.” 

Via het digitale portaal kan de patiënt ook online een afspraak maken met zijn behandelend arts. Eileen Platjouw: “Erg handig natuurlijk. Tijdens de bijeenkomst hebben we dit zelf getest. We hebben geoefend met fictieve dossiers en suggesties gegeven voor hoe je een afspraak nog overzichtelijker kunt plannen.”


Prettig in gebruik

De patiënten in het klantenpanel waren zeer positief over MijnMMC. Hun eerste indruk: het online portaal is gemakkelijk toegankelijk, overzichtelijk en prettig in het gebruik, geeft Platjouw aan. Dan de privacy. Platjouw: “Die is gegarandeerd doordat je inlogt met je DigiD, je digitale legitimatiebewijs. Dat maakt dit portaal zeer veilig in het gebruik. Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn medische gegevens alleen toegankelijk zijn voor de mensen die direct bij mijn behandeling betrokken zijn”, vertelt de Eindhovense, die als eigenaar van een bedrijf in marketingcommunicatie ook beroepsmatig in de zorg actief is.

Platjouw vindt het een prima zaak dat het ziekenhuis patiënten via MijnMMC meer regie geeft in het zorgproces. “Ik voel me serieus genomen als patiënt. Het Máxima staat niet alleen open voor feedback, het doét er ook echt iets mee. Dat komt de kwaliteit van de zorg alleen maar ten goede.”

De lancering van het digitale portaal MijnMMC is een eerste stap naar meer regie over het eigen zorgproces voor de patiënt. En daar blijft het niet bij. Het patiëntenportaal wordt continu verder ontwikkeld.


Meer weten?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met communicatie@chipsoft.nl