Het Ziekenhuis Oost-Limburg (ZOL) was het eerste Vlaamse ziekenhuis dat besloot ziekenhuisbreed over te stappen op HiX. Dat deed het ziekenhuis in fasen, waarvan de laatste op 1 juni 2018 werd uitgerold. “Een enorme stap voorwaarts”, aldus de directie en medewerkers van alle campussen. Hieronder leest u een aantal reacties.


Erwin Bormans, algemeen directeur

“Met HiX maken we een enorme stap voorwaarts in de kwaliteit van onze zorg. Het voelt of we de Ronde van Vlaanderen hebben gewonnen. We hebben eindelijk één uniform performant systeem. We kunnen door HiX op korte termijn ook veel beter communiceren met patiënten en huisartsen. Qua technologie komen we bij wijze van spreken vanuit het verleden en maken we nu ineens een sprong naar de toekomst. Het heden hebben we maar even overgeslagen."

“Om het met wielrennen te vergelijken: we reden achteraan in Vlaanderen, maar we hebben het peloton ingehaald en komen nu als eerste van de kopgroep over de streep.”

“HiX voldoet het beste aan onze wensen en verwachtingen en is het beste voor de patiënt. We zijn ervan overtuigd dat dit systeem zal groeien tot een performance- en kwaliteitsinstrument dat onze zorg nóg beter gaat maken. Ik denk dat we heel blij mogen zijn met HiX. De livegang is gewoon zeer goed verlopen. Alles loopt behoorlijk vlot en dat is een groot compliment waard voor iedereen.”


Tom Arts, voorzitter

“De belangrijkste reden om voor HiX te kiezen? Kwaliteit! “Uit onze studie bleek HiX de meest gebruiksvriendelijke en meest efficiënte mogelijkheden te bieden. Het is wellicht een gedurfde keuze geweest om als eerste voor een buitenlandse leverancier te kiezen, maar HiX past het beste bij het ZOL. Dan moet je daar ook voor gaan. Qua technologie springen we lichtjaren vooruit. Wij verwachten dat de zorgverleners hierdoor meer tijd kunnen besteden aan de zorg.”

“We werkten hier met veel deelsystemen en dat verandert met de komst van HiX, dat al die functionaliteiten óók biedt. Ook kunnen we straks de patiënten en huisartsen ook online bij onze zorg betrekken. Kortom, wij verwachten dat HiX een van de bouwstenen is voor een vruchtbare toekomst.”


Anne Jamaer, zorgcoördinator EPD

"HiX biedt ons de kans om ziekenhuisbrede protocollen te borgen. Dat komt de veiligheid van processen en patiënten alleen maar ten goede.”

“Het is een heel prettig systeem. Heel goed geïntegreerd. Hier werken veel artsen, verpleegkundigen en paramedici en de informatie die gedeeld moet worden stroomt heel goed door naar alle disciplines.”

“Vooral de gebruiksvriendelijkheid van HiX staat mij aan. Het is heel duidelijk: bovenin je scherm is invoeren en links is lezen. Het is heel duidelijk. Het is ook een enorm voordeel dat informatie die je nu invoert, altijd beschikbaar blijft. Het komt veel professioneler over naar de patiënt; als die heropgenomen wordt, hoeven we niet nog eens dezelfde vragen te stellen.”

“Ik was enorm blij dat de livegangdag was aangebroken. We hebben er met z’n allen enorm naartoe geleefd.”


Dr. Michiel Thomeer, longarts en key user

“De eerste uren na de livegang heb ik weinig vragen gehad. Dat is mooi, want dat betekent dat iedereen goed is opgeleid.”


Peter Thijs, Hoofd Dienst ICT

“We hebben het aangedurfd om met een buitenlandse partner in zee te gaan én we hebben iedereen binnen de organisatie aan boord kunnen houden: artsen, verpleegkundigen en ondersteunend personeel. We hebben dit ambitieuze plan samen gerealiseerd. Op tijd, binnen budget en volgens plan.”


Marijke Berden, verpleegkundige

“Ik zag al snel dat het heel prettig werkt en écht een verbetering is. Het is bijvoorbeeld heel safe qua medicatietoedieningen en er zijn geen hiaten in de communicatie.”

“We hoeven gegevens nog maar één keer in te voeren, waarna ze altijd en overal beschikbaar blijven. Voorheen schreven we bevindingen vaak op meerdere plekken op. Vervolgens moesten we die registraties actief zoeken als we ze nodig hadden. Het scheelt dus veel dubbel werk.”