Na maanden van intensieve voorbereiding kon vrijdag 22 september de kurk van de fles. Hieronder laten we een aantal medewerkers aan het woord over deze feestelijke livegang en de aanloop ernaartoe.


Peter van der Meer, voorzitter Raad van Bestuur

“Als Albert Schweitzer ziekenhuis willen wij nadrukkelijk de verbinding willen leggen met de patiënten en de huisartsen. Dat willen we doen door patiënten met een portaal de mogelijkheid te bieden om actiever bij te dragen aan het eigen zorgproces. Huisartsen willen we graag faciliteren om gegevens in te zien van de patiënten die ook hún patiënt zijn.”

“De afgelopen periode was ontzettend intens, in de goede zin van het woord. We hebben keihard gewerkt voor een bevredigend resultaat en zijn er volgens mij echt klaar voor.”
“Vanochtend zag ik bij veel medewerkers de trots in de ogen. En terecht, want er is door heel veel mensen aan dit project gewerkt. Niet alleen bij ons, maar ook bij onze leverancier ChipSoft, met wie de samenwerking prettig verliep. Ik ben ontzettend trots op iedereen die eraan heeft bijgedragen dat we vandaag live konden gaan. De sfeer in het huis is momenteel ongekend goed.”


Jan Christiaan Huysman, programmamanager EPD 

“Dit EPD verbindt het zorgteam, patiënten en huisartsen. Dat maakt HiX heel bijzonder. De multidisciplinaire communicatie en coördinatie wordt veel gemakkelijker en beter door een integraal systeem. Daarnaast kunnen we ook effectiever zorg bieden door overzichtelijke verpleegkundige activiteitenplannen.”

“We hebben de overgang aangegrepen om ook direct te investeren in moderne werkplekken, COW’s en Schipholborden. HiX stelt ons bovendien in staat om onze processen te moderniseren en de bedrijfsvoering effectiever te maken. Dat was meteen de grootste uitdaging: de combinatie van implementeren en verbeteren van de bedrijfsvoering.”

“Of ik zin heb in de livegang? Dat is een understatement! In zo’n traject ga je van adrenaline naar testosteron naar ‘hallelujah’. Geweldig om mee te maken.”


Petra Kooijman, afdelingshoofd poli Cardiologie

“Vandaag is dé dag waarvoor we zo hard gewerkt hebben met z’n allen. Ik heb nog net geen extra gas gegeven in de auto naar het ziekenhuis toe, maar het scheelde niet veel. Ik ben ervan overtuigd dat HiX de zorgprofessionals gaat helpen om efficiënter te werken en de kwaliteit te verbeteren.

“We kunnen in een oogopslag - waar we ook zijn – alles van een patiënt inzien in één digitaal dossier. Voorheen moest ik alles opzoeken in papieren dossiers of zelfs dossiers opsturen van de ene naar de andere locatie. We maken met HiX dus een hele grote efficiëntieslag én we zijn af van de onleesbare handschriften. Ook fijn!”


Annemarie van der Velden, SEH-arts en medisch manager van SEH en observatorium

“We kunnen veel beter en eerder zien welke patiënten er binnenkomen en kunnen daar dan meteen op inspelen. Als er 3 patiënten van 80+ met pijn op borst naar ons onderweg zijn met de ambulance, zien wij dat nu direct in het dossier omdat de ambulances dit registreren. Wij kunnen dat direct inzien en meteen de juiste bedden prepareren.”

“In één scherm heb ik de basisgegevens van de patiënt, de voorgeschiedenis, medicatie, allergieën, röntgenbeelden, hartfilmpjes, endoscopieuitslagen, echo’s, laborantoriumonderzoeken en het medisch dossier bij elkaar. Daardoor weet ik direct wat voor patiënt ik voor me heb en wat de aandachtspunten zijn.”

“Het is hard werken, maar het is heel erg leuk en je merkt dat iedereen er zin in heeft.”


Lesley Koet, verpleegkundig specialist chirurgie

“Ik zie HiX wel zitten! Als ik een to do list had voor meerdere patiënten, liep ik met een stapel statussen onder mijn arm. HiX biedt die informatie automatisch aan.”
“Alles is nu inzichtelijk op ieder moment, ongeacht waar de patiënt is geweest. Ik weet niet of HiX ons tijd op gaat leveren, maar het is sowieso effectiever en minder foutgevoelig. En door het patiëntenportaal worden patiënten straks veel meer betrokken bij hun eigen behandeling. Dat is ook een stap voorwaarts.”

“Zo’n livedag als vandaag levert geen extra stress op. Stressen heeft ook geen zin. Wat is nou het ergste dat kan gebeuren? Dat je bij de patiënt staat en het systeem even niet doet wat je wil? Dat is toch niet erg? Als je het uitlegt hebben patiënten daar alle begrip voor.”


Meer weten?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met communicatie@chipsoft.nl