HiX in Ziekenhuis de Tjongerschanshttps://www.chipsoft.nl/oplossingen/433/HiX-in-Ziekenhuis-de-TjongerschansHiX in Ziekenhuis de Tjongerschans

 

 

HiX in Ziekenhuis de Tjongerschanshttps://www.chipsoft.nl/oplossingen/433/HiX-in-Ziekenhuis-de-TjongerschansHiX in Ziekenhuis de Tjongerschans

Op 20 november 2015 is Ziekenhuis de Tjongerschans in Heerenveen live gegaan met HiX. Hiermee is er een stap gezet naar toekomstbestendige revalidatiegeneeskunde. De livegang is een mooi slotstuk van de maandenlange voorbereidingen. Hieronder leest u verschillende reacties uit de organisatie. 

Patrick Vink, bestuurder ad interim:

"HiX is ontzettend belangrijk voor de toekomst van ons ziekenhuis. Het is een geavanceerd systeem waarop we als eerste ziekenhuis in Nederland zelfstandig zijn overgestapt. Daar mogen wij supertrots op zijn!"

Intern feestje

“Trots is het eerste woord wat in mij opkomt als ik denk aan onze HiX-migratie. Dit krijgen we als middelgroot ziekenhuis toch maar mooi voor elkaar, als eerste in Nederland. Ik heb genoten van het enthousiasme en de enorme 'drive' bij alle betrokkenen. Dat onze eigen mensen al het werk hadden verzet, gaf tijdens de livegang op 20 november toch extra voldoening. Het voelde als een geslaagd intern feestje.”

Begrip op de werkvloer

“Essentieel was het begrip voor de migratie naar HiX. Met dit systeem kunnen we interne zorgprocessen optimaliseren en de uitwisseling van patiëntgegevens met onze zorgpartners borgen. Dankzij het nieuwe patiëntenportaal kunnen we bovendien onze digitale ziekenhuisdeuren nog beter openzetten voor de patiënt. Iedereen besefte dat HiX de Tjongerschans nog meer vooruit gaat helpen. We hadden allemaal die wil om te verbeteren.”

Oprechte interesse

"We hadden ons uiterste best gedaan om de optimale randvoorwaarden te creëren voor het werken met HiX. Er is geïnvesteerd in modernere ICT-infrastructuur en in kennisoverdracht. Binnen alle geledingen moesten zorgprofessionals van ons worden vrij gepland voor ICT-activiteiten en cursussen. Al snel bleek dat iedereen hier graag aan meewerkte en oprecht geïnteresseerd was in HiX. Dat droeg ontzettend bij aan het succes. Het motiveerde om er écht mee aan de slag te gaan."

Klaar voor de toekomst

"Het was een ontzettend intensieve periode voor al onze ICT-medewerkers, maar zij kennen nu wel het systeem van binnen en buiten. Het binnenhalen van die kennis was ook een belangrijke reden om het traject zelfstandig uit te voeren. In dit magazine blikken we nog een keer terug op onze supermigratie, zodat we daarna met nog meer vertrouwen vooruit kunnen kijken. We zijn klaar voor de toekomst!"

Renata Bakker, verpleegkundige

“HiX werkt nog makkelijker dan ik had verwacht. Tijdens de groots aangekondigde livegang was het opvallend rustig. Dankzij het systeem, maar ook dankzij de strakke organisatie en voorbereiding. Het was net een militaire operatie, in de positieve zin van het woord.”

Logische indeling

“We hadden dankzij het werken in EZIS al een goede basis. HiX voelt niet heel anders. Tuurlijk moet je soms even zoeken naar iets omdat het op een andere plaats staat. Maar zodra je dat doorhebt, is het juist heel logisch ingedeeld. Het werkt prima!”

Persoonlijke voorkeuren

“Op veel punten is de indeling van HiX logischer”, vervolgt Renata. “Het is eenduidiger opgebouwd waardoor ik informatie sneller terugvind. Ik vind het ook heel handig dat ik mijn eigen favorieten kan aanmaken. Ik heb ook andere favorieten dan sommige collega's die exact hetzelfde werk doen. Iedereen stemt HiX af op zijn persoonlijke voorkeuren.”

Niet ingewikkeld

Renata vervulde tijdens het migratietraject ook de rol van keyuser. Rond de implementatie van EZIS stapte ze in 2007 op eigen initiatief in een van de ICT-werkgroepen. "Ik was niet handig met computers en wilde het op die manier leren", legt Renata uit. "Al snel merkte ik dat het allemaal niet zo ingewikkeld is."

Snappen is prettig

"Dat was nu ook met HiX het geval", vervolgt ze. "Ik begrijp nu hoe het dossier in elkaar zit, waarom dingen wel of niet kunnen en wat de gevolgen zijn als je een specifieke inrichting verandert. Door dat soort dingen te snappen, wordt het werken nog prettiger."

Judith Sie, Neuroloog en medisch specialist

Judith Sie had tijdens het migratietraject twee petten op. Ze zat in de migratiestuurgroep én maakte als neuroloog kennis met HiX. We leggen medisch specialist Judith vier vragen voor.

Hoe verliep de 'Go Live' van HiX?

“Zeer soepeltjes. Iedereen op de afdeling was vrij rustig. Ik vond het zelf wel prettig dat ik die dag een aangepaste poli draaide met iets minder patiënten. Dat geeft de tijd om bijvoorbeeld tussendoor te controleren of orders goed in het systeem staan en zijn verwerkt. Als je ziet dat dat goed is gegaan, sterkt dat meteen je vertrouwen in het werken met HiX. Het was al snel alsof het nooit anders is geweest.”

Werk je prettig met het systeem?

“Het werkt makkelijker en overzichtelijker. Mijn poli-overzicht blijft bijvoorbeeld in beeld wanneer ik iets in het dossier van een patiënt verwerk. Tijdens het typen van een brief pak ik ook makkelijk de vorige brief ernaast in hetzelfde scherm. Wat ik ook handig vind is de mogelijkheid om ‘eigen lijsten’ te maken. Alle patiënten die ik volg voor een studie staan nu in zo’n lijst. Daar ben ik dan direct bij en ik kan de lijst eenvoudig aanvullen of aanpassen.”

Je gebruikt het EPD al jaren op je tablet. Hoe gaat dat nu?

"HiX is hier veel beter geschikt voor. Het past zich automatisch aan de schermgrootte aan en dat leest en typt makkelijker. Mijn tablet heb ik altijd bij me. Als een collega mij bijvoorbeeld belt met een vraag over een patiënt, kan ik altijd direct inloggen en het antwoord opzoeken. Ook aan het bed van de patiënt voer ik met de tablet direct de informatie in het EPD in. Ik raad iedereen aan om HiX op die manier te gebruiken."

HiX maakt onder meer eConsults mogelijk. Hoe sta jij daar tegenover?

“Het hoort bij de zorg van deze tijd. De eConsults gaan ongetwijfeld leiden tot veranderingen op mijn afdeling, maar dat moeten we dan goed organiseren. Ik vind dat we de zorg moeten inrichten op de zorgvraag van de patiënt. Als patiënten graag eConsults willen, moeten wij ze die mogelijkheid bieden. Ik ben blij dat we met HiX op dat soort ontwikkelingen kunnen inspelen.”

Meer lezen?

Wilt u meer lezen over de livegang van HiX in Ziekenhuis de Tjongerschans? Bekijk hier het volledige online magazine: 'Op eigen kracht naar HiX!'

GP0|#14eb5a66-b995-4b8d-8a5f-ce54a70b87f9;L0|#014eb5a66-b995-4b8d-8a5f-ce54a70b87f9|Ziekenhuizen;GTSet|#22330115-d00b-41a5-a8fa-382778f5d637;GP0|#adea3465-bcad-45a2-96dd-8f9d8c2d87b6;L0|#0adea3465-bcad-45a2-96dd-8f9d8c2d87b6|Implementatie;GP0|#1fa314c9-7dd8-4ccf-a0fe-26b8446720d3;L0|#01fa314c9-7dd8-4ccf-a0fe-26b8446720d3|Samenwerking

 Related Items

Kan ik u helpen?

. . .
De chat is beëindigd