HiX
update - Opstarten reguliere zorg (COVID-19 editie 7)
Eerder hebben wij u geïnformeerd over onze ICT-ondersteuning in
HiX ten behoeve van de zorg voor patiënten met COVID-19 (nieuwe
coronavirus). Met deze update hopen wij informatie te kunnen
bieden rondom hoe HiX u ondersteunt op operationeel, tactisch en
strategisch niveau in de fase van het opstarten van de reguliere
zorg, alsook over de vereenvoudigde werkwijze voor de aanlevering
van gegevens voor het contactonderzoek. Heeft u de vorige
edities gemist? Klik hier.
Aanlevering
gegevens voor contactonderzoek Sciensano
In het kader van het bestrijden van COVID-19 heeft Sciensano op
nationaal niveau een project opgezet om contactonderzoek mogelijk
te maken. Hiertoe dienen zorginstellingen bepaalde gegevens van
alle bewezen en verdachte COVID-19-patiënten aan te leveren. De
laatste week stond ChipSoft nauw in contact met Sciensano om in
een ijltempo de functionaliteit te realiseren die deze
aanlevering op vereenvoudigde manier mogelijk maakt.
Het resultaat van deze gesprekken is een ‘COVID-19 Sciensano
overzicht’ waarin alle nodige gegevens per patiënt uit het dossier
worden opgehaald. Dit gebeurt grotendeels automatisch. Voor die
gegevens die nog niet beschikbaar zijn in HiX, biedt de software
bij de registratie van een COVID-19 isolatie-indicatie, dan wel
een COVID-19-verdenking, automatisch een aangepaste vragenlijst
aan. Deze bevraagt onder meer de eerste contactpersoon van de
patiënt en of de patiënt in de (ouderen)zorg werkzaam is. Voor de
patiënten die al een geregistreerde isolatie-indicatie hadden,
kan deze opnieuw geopend worden waarna de zorgverlener de vragenlijst
alsnog kan invullen. Vervolgens kan het ‘COVID-19 Sciensano
overzicht’ geëxporteerd worden naar een .csv-bestand dat door de
medewerkers van de zorginstelling via de eHealthbox geüpload kan
worden.
Alle HiX-zorginstellingen zijn ondertussen reeds door hun
accountmanager van ChipSoft gecontacteerd om deze
gegevensextractie mogelijk te maken.
Plannen
van Opname + OK
In de afgelopen periode is door COVID-19 een groot deel van de
reguliere geplande operaties geannuleerd. Hierdoor zal de
wachtlijst met operaties zijn opgelopen. Wanneer de resources dit
weer toelaten, zullen deze operaties opnieuw ingepland moeten
worden. Hiervoor kunnen de klinisch planners de 'Wachtlijst
opname + OK' gebruiken. Dit formulier toont alle
planningsinformatie, zodat de operatie direct gepland kan worden
door middel van drag and drop.
NB:
Alle gegevens in bovenstaande afbeelding zijn fictief
Het
operatierooster (sessierooster) toont het bezettingspercentage
per sessie en hoeveel minuten er nog beschikbaar zijn. Door een
sessie te selecteren waar reeds operaties in gepland zijn, ziet u
rechts direct welke operaties in die sessie staan. Onderin loopt
de 'Wachtlijst OK' mee met de geselecteerde sessie; als wordt
gekozen voor een sessie van het specialisme 'Orthopedie', dan
worden ook de operaties van dat specialisme getoond.
Daarnaast zijn er meerdere filteropties. Wilt u een specifieke
operatie van een patiënt zoeken? Zoekt u geannuleerde operaties
die teruggeplaatst zijn op de wachtlijst? Ook kan op basis van
urgentie of andere criteria de volgorde van het herplannen worden
bepaald.
Bij het selecteren van een operatie verschijnt onder in het venster
direct de daarbij behorende opname-, screening- en OK-informatie.
Door de operatie te slepen naar de gewenste sessie, wordt de
operatie en de daarbij behorende opname ingepland. Het
bezettingspercentage wordt direct bijgewerkt en zo kan de
opgelopen wachtlijst eenvoudig en snel worden doorgewerkt.
Naast bovengenoemd formulier is het overzicht 'OK: Geannuleerde
operaties per datum/reden' beschikbaar. Hierin wordt inzichtelijk
hoeveel operaties er geannuleerd zijn, met welke reden en
wanneer. Deze cijfers kunnen voor rapportage worden gebruikt. Ook
kunnen vanuit dit overzicht de wachtlijstoperaties gestructureerd
herpland worden.
Voor bovenstaande oplossingen zijn de modules CS-Opname, CS-OK en
CS-Preop nodig.
OK
Planner
Om een goede OK-planning te realiseren, kunt u tegenwoordig niet
zonder inzicht in het effect van de OK-planning op de kliniek.
Met de 'OK Planner' krijgt u tijdens het plannen van operaties
direct inzicht in de effecten van de planning op de verpleegafdelingen.
Zo weet u of er voldoende bedden beschikbaar zijn op de
specifieke afdeling en wat de bedbezetting gaat worden.
NB:
Alle gegevens in bovenstaande afbeelding zijn fictief
Daarnaast
wordt in de 'OK Planner' inzichtelijk gemaakt wat de verwachte
spoed-bedbezetting gaat zijn, zodat hiervoor bedden vrijgehouden
kunnen worden. Ook kunt u door middel van een bezettingsbeleid
sturen op de termijn waarop verschillende specialismen aanspraak
maken op beschikbare beddencapaciteit.
Ten slotte is er een aanvullende rapportage beschikbaar die
(indien gewenst) kan worden geopend op een tweede monitor. Deze
geeft inzicht in de geplande bedbezetting per specialisme, op de
afdelingen die op dat moment tijdens het planningsproces relevant
zijn.
NB:
Alle gegevens in bovenstaande afbeelding zijn fictief. Voor deze oplossing is de module Operationeel
Capaciteitsmanagement nodig.
Capaciteit
bij herstart poliklinieken
Langzaamaan wordt de reguliere zorg op de poliklinieken weer
opgestart. Naast de patiënten van wie de afspraak de afgelopen
maanden geannuleerd is, weten ook nieuwe patiënten de weg naar
het ziekenhuis weer te vinden. Het opstarten van de poli's heeft
ook effect op de vraag naar capaciteit bij de radiodiagnostiek,
de scopieën en het OK.
Om ziekenhuizen te ondersteunen in bewuste keuzes en inzicht te
geven in het effect van het openen van poli's op de rest van het
ziekenhuis, wordt met behulp van het model 'Poli-uitstroom'
inzichtelijk gemaakt wat de verwachte zorgvraag gaat zijn voor
verschillende typen zorgvragen. Hierbij worden de verschillende
modaliteiten op de Radiologie onderscheiden, de scopieën die niet
op het OK plaatsvinden en de vraag naar OK-capaciteit. De
functionaliteit 'OK sessierooster optimalisatie' biedt vervolgens
inzicht in de verwachte bedbezetting.
Op deze wijze ondersteunen wij zorginstellingen bij het maken van
bewuste keuzes over welke capaciteit wanneer wordt vrijgegeven,
zodat de patiënt de meest efficiënte behandeling krijgt.
Deze oplossing zal halverwege mei beschikbaar komen in de module
Tactisch Capaciteitsmanagement.
Meer
weten?
Heeft u vragen naar aanleiding van deze HiX update? Neem contact
op met de afdeling Marketing & Communicatie van ChipSoft via communicatie@chipsoft.be of
via het telefoonnummer +32 34 58 47 37.
Omwille van privacy gebruiken wij in onze uitingen
louter beeldmateriaal met fictieve gegevens. Aan de informatie en
de afbeeldingen, zoals die in deze mailing worden weergegeven,
kunnen geen rechten worden ontleend. Niettemin kan het voorkomen dat de genoemde oplossingen inmiddels zijn ingehaald door nieuwe ontwikkelingen.