HiX vernieuwt: Radiotherapie
HiX vernieuwt continu. Het zit bovendien vol handigheden die
gebruikers misschien nog niet kennen. Via de HiX update blijft u
op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, tips en tricks. In
deze editie: HiX voor Radiotherapie.
Het radiotherapiedossier in HiX heeft een
krachtige ontwikkeling doorgemaakt. De onderdelen consultvoering,
patiëntdossier en behandeling maken onderdeel uit van één
dossier, met als gevolg meer overzicht en tijdbesparing voor alle
disciplines op de radiotherapieafdeling. Daarnaast zijn verdere
integratiemogelijkheden met externe deelsystemen geïntroduceerd.
Kijk het webinar
terug!
Op 4 maart 2021 deelde Radiotherapiegroep zijn ervaringen met HiX
met circa 200 geïnteresseerden. Samen hebben we een dossier en
workflow ontwikkeld dat aansluit bij de processen binnen de
radiotherapie. De mate waarin HiX is toegespitst op de
radiotherapie is nog vrijwel uniek.
U kunt via onderstaande button of via deze
link de verschillende onderdelen van het
webinar terugkijken. Ook zijn alle vragen die tijdens het webinar
gesteld werden, beantwoord en samengevoegd in een document.
Workflow aangestuurd vanuit HiX
Doordat de gehele workflow aanstuurbaar is vanuit HiX, ontstaat
er een helder overzicht van de gehele radiotherapiebehandeling
van een patiënt. Vanuit het dossier of via een multidisciplinair
overleg (MDO) kan de patiënt direct worden aangemeld voor radiotherapie.
De radiotherapeut kiest vervolgens een vooraf gedefinieerde
behandeling die geschikt is voor de patiënt en kan deze eventueel
nog finetunen. Na het bepalen van de juiste behandeling kan het
voorbereidingsproces worden gestart. Ook dit wordt volledig
ondersteund binnen HiX. Het secretariaat heeft
gebruiksvriendelijke tools om de volledige behandeling voor de
patiënt in te plannen, inclusief de bestralingsreeks.
Hergebruik van sjablonen
Het behandelplan bestaat doorgaans uit vier fases: de
aanmeldfase, de voorbereidingsfase, de behandelfase en de
follow-upfase. Omdat protocollen vaak voor meerdere patiënten
worden ingezet, kunnen zorginstellingen hierbij gebruikmaken van
diverse behandelplansjablonen die dit mogelijk maken. Op deze manier
kan elk ziekenhuis zijn eigen protocollen standaardiseren in HiX.
Tevens biedt het behandelplan de flexibiliteit om per patiënt af
te wijken, indien de medische situatie dit vereist. Deze
standaardisatie zorgt voor een verlaging in de registratielast en
voor heldere rapportages over de uitgevoerde behandelingen.
Het opstellen van een behandelplan is
duidelijk en overzichtelijk. [Klik op de afbeelding om het screenshot
te vergroten].
Voor alle rollen
Het dossier beschikt over duidelijke registratieformulieren voor
de verschillende contactmomenten en besprekingen in de
poliklinische en klinische setting. Om alle verschillende rollen
te ondersteunen bij hun verslaglegging, bieden we verschillende
registratiemogelijkheden. Zo kunnen gebruikers vrije tekst
invoeren en daarbij zelf standaardteksten aanmaken om sneller hun
registratie te doorlopen en zijn er daarnaast ook
voorgedefinieerde invulformulieren beschikbaar. Deze ondersteunen
een gestructureerde consultvoering en verslaglegging.
Informatie beschikbaar in bestralingsbunker
De laborant heeft de beschikking over een in-room monitor. Dit is
een formulier dat hij op het scherm kan zetten, waarop
behandelinformatie en liggingsgegevens vergroot getoond worden.
Zo is in de bestralingsbunker direct alle benodigde informatie
eenvoudig in te zien. Daarnaast is vanuit ditzelfde scherm ook
andere informatie over de behandeling snel inzichtelijk, zoals de
overdrachten tussen alle rollen en de multimedia gekoppeld aan de
behandeling. De gegevens over de bestraling komen terug in het
dossier terecht, zodat de arts bijvoorbeeld tijdens
controleafspraken alles vanuit één systeem kan inzien.
Overzichtelijke resultaten
De resultaten van de onderzoeken, verkregen vanuit verschillende
bronnen, kunnen worden beargumenteerd onder het aanvullend
onderzoek. Hierbij worden enkel de conclusie en interpretatie van
de aanvrager van het onderzoek vastgelegd. Zo staan de resultaten
beknopt en overzichtelijk in het dossier en zijn die gemakkelijk
na te slaan voor het vaststellen van het beleid.
Meer weten?
Heeft u vragen naar aanleiding van deze HiX update? Neem contact
op met de afdeling Marketing & Communicatie van ChipSoft via communicatie@chipsoft.be of
via telefoonnummer +32 3 458 47 37.