Een goed EPD valt of staat met gebruiksgemak. Staan knoppen op vreemde plekken of worden gebruikers onrustig van de informatiejungle op het beeldscherm? Dan zijn zorgprofessionals in hun haast snel geneigd terug te grijpen naar pen en papier. Hoe goed de inhoud ook is. Het is dus cruciaal dat software - naast ideale content - optimaal gebruiksgemak biedt. Om deze combinatie in HiX te realiseren en te bewaken, werkt bij ChipSoft een dedicated team aan de usability van onze software.


Prettig en intuïtief

Usability laat zich niet zomaar naar het Nederlands vertalen. Gebruiksvriendelijkheid, gebruiksgemak, bruikbaarheid, allemaal dekken ze een deel van de lading. Wij geven er de voorkeur aan om alle termen die een raakvlak hebben met usability optimaal invulling te geven. Ons doel? Een productiviteitverhogend, prettig en intuïtief EPD voor alle zorgprofessionals, zodat zij iedere keer dat zij HiX gebruiken een positieve ervaring beleven.


Toezicht op consistentie

Binnen ChipSoft is een gespecialiseerd team fulltime actief om de look and feel van HiX te verbeteren en te bewaken, zodat gebruikers iedere keer weer een aangename ervaring hebben. De teamleden zien er onder meer op toe dat het gebruik van kleuren en iconen in alle schermen consistent is. Doordat bepaalde functionaliteiten op vaste plaatsen worden aangeboden - zoals de knop ‘Wijzig’ in een registratiescherm - herkent de gebruiker dit snel en vindt hij de volgende keer dat hij iets moet wijzigen ‘blind’ de weg. Binnen HiX profiteren gebruikers veel van dit soort handvatten, waardoor zij efficiënt en fijn kunnen werken. Hoe complex hun werksetting ook is, de gebruiker moet HiX altijd als prettig en efficiënt ervaren.

1406_Mediair_10


Wensen van de werkvloer

Aan de beslissing op welke plek bepaalde functionaliteiten precies worden aangeboden, gaat grondig onderzoek vooraf. Het usability-team legt zijn oor regelmatig te luister op de werkvloer, om daar kennis te nemen van de behoeften, mogelijkheden en beperkingen van een brede groep zorgverleners. Alle onderzoeksresultaten worden vervolgens afgewogen en - indien ze een meerwaarde bieden - meegenomen bij de verdere ontwikkeling van HiX.


Veilige toepassingen

De grootste uitdaging van de laatste jaren is misschien wel om het enorme aanbod aan devices te voorzien van veilige maatsoftware. Software die niet alleen op maat is van de gebruiker, maar óók op maat van het device zélf. Steeds meer zorginstellingen zetten tablets en smartphones in bij de behandeling van de patiënt. Dit vraagt om een veilig ‘bedieningspaneel’ met alleen relevante informatie en duidelijke buttons die niet te dicht bij elkaar liggen. Het is (in het kader van patiëntveiligheid) op zijn minst zeer vervelend als gebruikers op de knop ‘Verwijderen’ drukken in plaats van ‘Bevestigen’, omdat de buttons (te) dicht naast elkaar staan.


Gebruiksgemak voor ieder device

Ons usability-team is er samen met onze ontwikkelaars in geslaagd patiëntveilige gebruikstoepassingen te realiseren voor ieder device. Of dit nu een Samsung, een Apple, een HP-device of smart tv van een ander merk of type betreft. Wat de usability op deze smart devices onder meer zo groot maakt, is de schaalbaarheid van HiX. Hierdoor kunnen letters en cijfers moeiteloos vergroot worden, zonder dat zij van vorm veranderen of korrelig worden.


Rivas Zorggroep

Recent hebben wij HiX geïmplementeerd bij de Rivas Zorggroep, waardoor meer dan 50 zorglocaties en duizenden medewerkers - variërend van ziekenhuiszorg tot zorg in verpleeghuizen, verzorgingshuizen en thuiszorg - in één EPD werken. Velen van hen gebruiken daarbij een tablet en zijn daar enthousiast over. Zij hebben op hun tablet op elk moment - en ongeacht hun locatie - een eigen, specifieke view op de patiënt. Een view die volledig is toegespitst op hun rol binnen het zorgproces. Ook dát scharen wij onder usability, want een thuiszorgmedewerker heeft een compleet andere informatie- en registratiebehoefte dan de cardioloog die visite loopt.

1406_Mediair_11


ChipSoft blijft investeren

Kortom, er zijn veel factoren die invloed hebben op gebruiksgemak en gebruikerservaringen. Wat HiX betreft: ons usability-team blijft nu en in de toekomst flink investeren om de user experience aangenaam te houden, zodat gebruikers in iedere situatie de beste en handigste oplossingen voor handen hebben. Oplossingen, waarmee zij met een minimumaantal handelingen het maximale resultaat bereiken. De registratiedruk in de zorg is namelijk al hoog genoeg, toch? Dan is het fijn dat u alles wát u moet registreren zo efficiënt en zo prettig mogelijk binnen uw werkproces kúnt registreren. Ons usability-team werkt achter de schermen aan de beste schermen voor u. 


Meer weten?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met communicatie@chipsoft.nl