In het verlengde van onze reguliere software consultants werkt een nieuw team van HiX-experts dedicated aan de continuïteit van innovaties binnen zorginstellingen die elektronisch patiëntendossier HiX gebruiken. En dit leidt het hele jaar door tot de mooiste oplossingen waar zorgprofessionals blij van worden.

Ook aan de slag als HiX-expert?

Waar de software consultants met name projectmatig werken aan de implementatie van HiX op specifieke onderdelen, zorgen HiX-experts er ook ná die projecten voor dat de innovatieve oplossingen naar de zorginstellingen toe stromen. En dan over de volle breedte van het EPD.

Twee van deze HiX-experts zijn Bas Groot en Sabine Bunt. Zij maakten de stap van consultant/teamleider naar de rol van HiX-expert binnen het Innovatieplatform. Groot: "Na zestien jaar als consultant, waarvan de laatste vijf jaar als teamleider EPD, wilde ik op een dieper niveau met zorginstellingen samenwerken."

"Consultant zijn is supergaaf als je graag projectgedreven werkt. Je focus ligt dan meestal op een veilige HiX-implementatie, waarna je zorginstellingen in de nazorgperiode helpt bij het finetunen van het EPD. Ik wilde graag ook ná die implementatie duurzaam en intensief met de klant blijven samenwerken, om zo samen het maximale uit het systeem te blijven halen. Als HiX-expert heb ik daar meer ruimte voor."


Schakel met helicopterview

De HiX-experts vormen de schakel tussen onze consultants en de zorgprofessionals op de werkvloer. Groot: "Door onze jarenlange ervaring met HiX staan we als HiX-expert net iets meer boven de materie. We kijken met iets meer helicopterview naar vraagstukken, mede doordat wij aan de Round Tables, andere gebruikersgroepen en HiX-Netwerken veel informatie meekrijgen."

"Die ervaring helpt ons om als gesprekspartner met artsen en verpleegkundigen om tafel te gaan", vindt Bunt. "We kunnen hen ook gemakkelijker even opbellen om inhoudelijk over een onderwerp bij te praten. Als HiX-expert voeg je waarde toe met je kennis over HiX en het zien van de verbanden tussen de verschillende groepen binnen het Innovatieplatform."


Over alle specialismen heen

Dat vraagt om voorbeelden. Groot: "Samen met CMIO's hebben we gewerkt aan het optimaliseren van de voorgeschiedenis. Dat is een verbetering over alle specialismen heen. Het is heel belangrijk dat artsen bij binnenkomst van een patiënt al weten wie de patiënt is en wat hij of zij al heeft meegemaakt. We hebben ervoor gezorgd dat de voorgeschiedenis deels uit een brief wordt overgenomen. Die wordt dan niet als tekst overgenomen, maar gestructureerd. Daar zijn specialisten heel blij mee. Ik was laatst op bezoek bij een cardioloog en die vertelt dit aan iedereen door omdat hij er blij mee is."

"In het verlengde daarvan hoorden we vanuit verpleegkunde dat zij ook problemen ondervonden met de voorgeschiedenis", gaat Groot verder. "Toen zijn we met artsen en verpleegkundigen samen gaan kijken naar een lijst die ook voor de verpleegkundigen handig zou zijn. Zo zijn er heel veel onderdelen waarbij we meer hoog-over linkjes kunnen leggen tussen afdelingen en zorgverleners. Wat dat betreft zit je als HiX-expert op de eerste rij bij nieuwe ontwikkelingen, functioneel, maar ook bij grotere vraagstukken, zoals gegevensuitwisseling."


Zoeken naar verbindingen

Bunt: "Ik heb nog een mooi voorbeeld uit de Round Table Huisartsen. Daarmee is een tool ontwikkeld voor een vaccinatieschema. Vanuit mijn achtergrond als consultant Oogheelkunde wist ik dat die afdeling veel afspraken maakt voor ooginjecties. Dan denk ik direct: waar zitten de verschillen en kunnen we die tool hergebruiken? Als HiX-expert zoek je dus continu naar dit soort verbindingen. In de rol van consultant kom je daar doorgaans wat minder snel aan toe."

"Vanuit onze positie kunnen we óók heel gemakkelijk een dermatoloog bellen die iets over HiX heeft gepost op LinkedIn. Zo'n moment grijpen we dan direct aan om een oplossing voor te leggen en die specialist warm te maken voor onze gebruikersgroep Dermatologie."


Langdurige band met de klant

Zo bouwen de HiX-experts langzaam maar zeker een band op met de klant. Groot: "Dat begint vaak al vóór een zorginstelling kiest voor HiX. En na verloop van tijd ben je regelmatig met ze aan het appen en hoor je heel direct wat hun wensen zijn. En die kunnen we dan weer bespreken met onze consultants. Bunt: "Eigenlijk willen we onze consultants blij maken met goede input en onze klanten blij maken met goede output."

Beide HiX-experts merken dat het Innovatieplatform een geweldige toevoeging is om onze klanten te bedienen en het maximale uit HiX te halen. Bunt: "We ontwikkelen bij ChipSoft samen zó veel oplossingen. Die leveren we elke twee weken uit, met releasenotes, in de hoop dat applicatiebeheerders die innovaties doorspelen binnen de organisatie. Helaas gebeurt dat niet altijd. Via onze gebruikersgroepen, HiX-Netwerken en Round Tables kunnen we zorgen dat veel van die innovaties direct aankomen bij de juiste mensen."


Nieuw: HiX Tips & Tricks

Om nóg meer zorgprofessionals te bereiken, is het Innovatieplatform onlangs gestart met HiX Tips & Tricks-sessies. Groot: "Op deze sessies kan iedereen zich inschrijven om per specialisme kennis te maken met handigheidjes in HiX. In 2023 staat er elke maandagavond een Tips & Tricks-sessie gepland, met iedere avond aandacht voor een ander specialisme. Hierin kunnen artsen, verpleegkundigen en ondersteunende ziekenhuismedewerkers meer leren over handige sneltoetsen, sjablonen maken, favorieten instellen etc. Zo willen we zo veel mogelijk eindgebruikers bereiken."

Wil jij je na het lezen van de ervaringen van Bas Groot en Sabine Bunt ook graag breder verdiepen in HiX en als HiX-expert aan de slag binnen het Innovatieplatform? Bekijk hier de vacature van HiX-expert en solliciteer.